[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Meten van Potentiometer : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 12:45

Meten van Potentiometer

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Meten van Potentiometer

Berichtdoor Bram Jansen » 22 dec 2013, 15:12

Heren Experts,

Ja, ja, er is al veel over geschreven, er is een prachtige How-To van, door experts geschreven en daarom zullen er ongetwijfeld leden zijn die vinden dat ik de zoekfunctie maar gebruiken, allemaal bekend en heb ik natuurlijk gedaan, evenals de uitgebreide documentatie en instructies gelezen. so far, so good. De oude ziet u hierbij op de foto.

Praktijk is altijd anders dan theorie, vandaar ook mijn vraag met foto's.

Vanwege de klachten die vermoedelijk bij de potentiometer zouden kunnen horen, beschreven in de How-To over de potentiometer had ik toch een vermoeden dat ook mijn Potentiometer versleten zou kunnen zijn.
Allemaal, als, als, als.

Na veel gefriemel, die nieuwe erop, rechter onderste schroefje zo vast dat de potmeter nog te verstellen is en de andere schroefjes daarom minder vast. Om een goeie meting te kunnen doen had ik heel dunnen draadjes aan 1 en 2 bevestigd zodat de stekker er weer op kan, en de Motor op temperatuur kan komen.

Eenmaal met een warme motor, op bedrijfstemperatuur, meet ik niet hoger als 3.62Volt
Hoe ik ook verstel, dat wordt niet hoger dan dat en ik moet naar de 7V
Als de potentiometer helemaal naar boven geschoven staat, is hij 3.62V
Hoe lager de potmeter hoe lager het voltage. Eenmaal helemaal naar onder geschoven slaat de motor af.

Vreemde bijkomstigheid is dat bij stationair draaien van de motor de stuwschuif een heel klein beetje zakt.
Als de motor dan afslaat, is het net of ik een knikker hoor vallen. :S Maar dit ter zijde.
Ook heb ik geprobeerd het luchtfilterhuis weer terug te plaatsen omdat je toch een nogal groot vacuüm lek hebt als dat luchtfilterhuis er niet op zit en dan dus de motor niet lekker loopt en dien ten gevolge daarvan het afstellen van die potmeter weer lastig lijkt. Maar de potmeter is niet af te stellen met het luchtfilterhuis erop :shock:

Wat doe ik hier fout.

Lex
Bram Jansen
 


Re: Meten van Potentiometer

Berichtdoor Wiersma » 22 dec 2013, 15:35

Je moet niet naar 7 volt, maar naar 0,7 volt.

Zonder luchtfilter gaat je motor beter lopen, het is geen vacuümlek, maar de filter, dus minder restrictie.
Wiersma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 05 okt 2011, 13:44
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Meten van Potentiometer

Berichtdoor Douwe » 22 dec 2013, 15:51

inderdaad niet naar 7 volt maar naar 7 tiende volt dus 0,7


Tussen pinnen 1 en 3 moet de spanning in de buurt van 5 volt zijn.
Tussen pinnen 1 en 2 moet de spanning tussen 0,5 en 1 volt zijn.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Meten van Potentiometer

Berichtdoor Bram Jansen » 22 dec 2013, 15:59

Dank voor jullie reactie's.

Ik ben naar die 7V verleid omdat de motor afslaat bij 0.11V, dus ik wilde maar een lopende motor houden, en hij loopt goed boven de 3V. Mijn vrouw heeft het even gefilmd :D
http://www.youtube.com/watch?v=SaH9UWXO ... load_owner

De motor draait nog dus ik ga weer stellen.

Lex
Bram Jansen
 


Re: Meten van Potentiometer

Berichtdoor Bram Jansen » 22 dec 2013, 16:29

De motor blijft nu lopen bij een lager voltage.

Het voltage schommelt wat, is dat normaal? Tussen de 0.68 en de 0.74. Soms staat de V meter even op de 0.7 en soms weer op de 0.71 Allemaal gemeten op pinnen 1 en 2

Tussen pin 1 en 3 dus de bovenste en de onderste is het voltage 4.84V.

Zal er maar weer nieuwe bougies inzetten, zal ook wel weer schelen met blijven lopen :blush:

Lex
Bram Jansen
 


Re: Meten van Potentiometer

Berichtdoor Wiersma » 22 dec 2013, 16:41

Dat is helemaal goed die voltages.
Wiersma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 05 okt 2011, 13:44
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Meten van Potentiometer

Berichtdoor Bram Jansen » 22 dec 2013, 17:50

Net even met de auto gereden.
De klachten waren. Inhouden, slecht en laat reageren op het gaspedaal, ecometer meer dan het midden bij stationair draaien en lopen als een boot, dus schommelen en stationair iets hoger als 500 toeren willen lopen maar dat varieert nog al eens.

Het lopen als een boot was na het vernieuwen van de potmeter nog steeds zo, evenals het uitslaan van de eco meter bij stationair draaien. Ook het lage toerental was niet opgelost met het vernieuwen van de potmeter, nog steeds richting bijna 600 toeren.

Dan maar weer voor de zoveelste keer nieuwe bougies erin. Zoals velen weten heeft deze motor vermoedelijk een olieschraapveer probleem. Bougie 1 en twee zwart maar niet verkoold. Uit bougie gat nr 3 kwam een pluim rook en een zwaar verkoolde bougie, de andere bougies waren redelijk maar ik had ze ook nog geen 50 km geleden schoongemaakt.

Gereden met de nieuwe bougies erin.

End goed all goed, als een zonnetje, reageren op het gaspedaal als de beste, het toerental staat bij stationair op de 750toeren maar de eco meter staat behoorlijk richting midden. Hij staat daar wat mij betreft wel even goed. :?

Heren dank voor de hulp en de wakkere opmerkingen.

Uiteraard had ik de min pool van de accu steeds los als ik iets met de stekker van de potmeter vogelde.
Toen ik de min pool weer op de accu zetten gingen alle sloten dicht met mijn sleutel in het contact.

Altijd fijn een reserve sleutel te hebben.

Lex
Bram Jansen
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten