door Binsbergen » 08 maart 2014, 19:55
500 type 1
Amerikaan (californie, dus droog / warm) met van Orsouw LPG
Geen EGR. Luchtpomp maar die is afgesloten en afgekoppeld
Auto had meerdere backfires gehad
Liep rommelig, startte beetje moeilijk (beetje gas geven)
Liep meer dan 1000 toeren stationair
Vervangen:
injectorhulzen incl rubbers, rubber slangen over injectoren incl dwarsslang die ze verbind met elkaar, stappenmotor (2e hands maar verschillende getest van goed lopende motoren), leerlauf (gereviseerde, maar ook andere goede eraan gehad), vacuumslangen incl rubber aansluitstukken, onderbak lmm (nieuwe rubber met nieuwe flens), luchtfilterbak met deksel (goed sluitend)
Opnieuw afgesteld maar er was keuze tussen hoog stationair (redelijk netjes) en redelijk goed starten of slecht starten maar redelijk lopen
Uiteindelijk ergens in het midden uitgekomen
Auto liep op LPG en benzine meer dan 1000 toeren stationair
Niet naar beneden te krijgen
Startte redelijk op LPG en benzine
Op benzine slecht lopen / trekken tot 3000 toeren. Daarboven goed
Op LPG redelijk goed trekken / lopen
Daarna vervangen:
8x rubbers onderbak - inlaatspruitstuk, 2x inlaatspruitstuk-pakkingen, gasklep-pakking, spinnekop, alle rubbers (ook de aansluitrubbers aan de stappenmotor etc), het restant van de vacuumleidingen incl rubber aansluitstukken.
Verwijderd;
De regelkleppen (vacuumgestuurd) die op een amerikaan aan de lmm zitten en benzinedruk vasthouden
Co op benzine en LPG afgesteld
Gevolg:
Auto loopt en trekt super op benzine en LPG maar blijft meer dan 1000 toeren stationair lopen
Geen verhoogd stationair toerental bij koude motor, gewoon altijd meer dan 1000 toeren
Alles nagekeken op luchtlekkages / vacuumlekkages Niets gevonden (kan ook eigenlijk niet want alles is nieuw)
Vacuumslangen aangesloten volgens fabrieksschema, geen resultaat. Daarna alleen het minimale aangesloten wat nodig zou zijn en meerdere zaken afgekoppeld (potje tegen scherm lv voor verhoogd toerental bij airco-gebruik) en nog geen resultaat Hij reageert gewoon nergens op qua stationair toerental
Uiteindelijk gevonden dat wanneer je de slang die vanaf de linker injectorbank naar de stappenmotor loopt afknijpt de motor lager stationair gaat lopen. Deze is nu geknepen met een carosserie-ring. De motor loopt dan stationair 700 toeren en trekt / loopt super
Echter koud geen verhoogd toerental en start dus alleen plankgas op zowel benzine als LPG
Dan start ie vlot (gas-choke erop gebouwd dus koud ook goed starten plankgas). Wel zelf met koude motor even 30 seconden beetje gas blijven geven anders slaat ie af. Daarna goed lopen / trekken op LPG en benzine
Nu na anderhalve week geeft de auto bij gasgeven (wegrijden) op LPG soms backfire en valt dan uit. Start dan moeilijk / niet op LPG Wel op benzine goed starten (verkeerdom dan wat je verwacht) Na een tijdje start ie ook weer op LPG. Loopt dan ook tijdelijk weer wat hoger stationair (850 toeren)
Ik weet het ff niet meer, evenals verschillende kenners / experts
Hans (hobbyhut) heeft alles geprobeerd, klassieke Benz bedrijven weten het ook niet
En nu???? Iemand nog een idee???
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.