Als de dynamo niet draait krijgt het veld spanning/stroom via blauw.
Als de dynamo draait via de rode.
Capture.PNG
Daarom kan ook mijn laadlampje gaan branden : er komt een te hoge spanning van de
rode naar het lampje. Bv 19V.
Het laadlampje heeft dan aan een kant 12V (van de accu) en aan de andere de 19V.
Omdat het een gloeilampje is ,een geen LED, zal het lampje ook met stroom "de andere kant op" oplichten.
Bij meer toeren van de dynamo is de spanning hoger en gaat het lampje harder branden.
Waarom de spanning op rood (de blauwe draad aan de dynamo
) zo hoog word weet ik niet.
Dat zou kunnen door een sluiting in de dynamo, dat gaan we morgen laten testen.
Edit: maar ik geloof dat het veld wel eerst een spanning nodig heeft om te starten, heel even maar
Meer vreemd : ik heb eigenlijk pas onlangs het laadlampje geplaatst , het ontbrak !
En de accu laadde goed daarvoor. Alleen geen dashboard lampentest bij starten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.