[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Probleempje : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 08:57

Probleempje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Probleempje

Berichtdoor Kleintje21 » 19 apr 2014, 22:22

Goedenavond iedereen.
Allereerst wil ik benadrukken dat ik niet lid van dit forum ben geworden om deze als techische vraagbaak te misbruiken, maar het volgende probllem doet zich toch voor, namelijk:

Ik heb gistermiddag mijn 300SE uit 1986 opgehaald, particulier gekocht van iemand met behoorlijk technische kennis ( dagelijks werk in de automobielen ) mooie echte auto met op het oog weinig werk.

Aantal ruiten moeten vervangen worden ivb met vandalisme schade maar voor de rest prima.

Hetgene wat gisteren opviel met rijden is dat de auto met koude motor inhoud, echter op temparatuur goed rijden.

Wat ook opviel is de auto na een paar uur stilstaan beroerd start zowel gisteren als vandaag, echter vandaag nadat hij uiteindelijk wel start bij aanslaan een behoorlijke blauwe pluim, welke direct weg was bij het wegrijden.

Ruim 120 kilometer snelweg gereden met +/- 110 km per uur, wat op het oog prima ging.

Snelweg afgekomen, gestopt bij het stoplicht.
Bij het wegrijden heeft de motor niet echt zijn om toeren maken, houd ook wat in, dus maat 45 richtig het tapijt.
Na wat getwijfel en gesputter maakt de motor wel toeren, maar direct een behoorlijk blauwe pluim / wolk zichtbaar, waarbij ik wil benadrukken dat de auto max 5000 toeren heeft gemaakt.

Direct van het gas af, geen rare geluiden of wat dan ook maar de motor blijft blauw roken, met toeren meer als met minder toeren.

Stationair rookt de auto niet, echter met gas geven weer wel, ook onbelast, echter geen geschud of wat dan ook.
Ook voldoende olie , koelwater etc.

Wie heeft iets zinnigs te zeggen hierover?

Of weet een goede 3.0 motor?

alvast bedankt ,

groeten,

Max

Motor loopt wel rusitig
Kleintje21

Re: Probleempje

Berichtdoor Peter 500SEC » 19 apr 2014, 22:27

Misschien offtopic Max

Heeft de verkoper jou de probleempjes van de motor allemaal verteld ?
Peter 500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 19 apr 2014, 22:29

Dag Max,

Het forum is er ook om vragen te stellen, dus voel je niet bezwaard!

Als je er zelf niet al teveel van weet, zou ik met de auto naar de hobbyhut in Zutphen rijden, of misschien iets verder weg naar Douwe. Op beide adressen weet je dan meteen waar je aan toe bent.
Overigens probeer ik zelf om niet boven de 3000 toeren te komen, des te langer houd ik alles heel.
Ook ik heb een 300SE overigens.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Kleintje21 » 19 apr 2014, 22:41

Wederom bedankt Lex voor de tip.

Ik heb redelijk kennis van zaken wat betreft techniek, echter is deze motor " nieuw " voor mij.

Om jouw vraag te beantwoorden Peter , NEE dat heeft de verkoper niet, echter heeft hij nog wel het voordeel van de twijfel tot nu.

Alleen " lastig " is het wel
Kleintje21

Berichtdoor Kleintje21 » 19 apr 2014, 23:32

De auto heeft afgelopen jaar een kleine 1000 km gereden, jaar daarvoor ook, dus daar zit wat in, echter waar zou dan na in 2 dagen tijd ruim 350 kilometer snelweg kilometers gemaakt te hebben ( niet harder dan 130 gereden ) in 1 keer bij terugschakelen deze rookontwikkeling vandaan moeten komen? en blijven?

Maar goed , ik zal morgen kijken wat ze doet na een nachtje stil staan.

Bedankt in elk geval!
Kleintje21

Berichtdoor Bram Jansen » 19 apr 2014, 23:35

De bougies er al uit gehad. En olie verbruik bekeken?

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Maerc » 20 apr 2014, 00:00

Wat vervelend voor je.
Wellicht is het handig om een compressietest uit te voeren. Dan weet je waar je eventueel aan toe bent.
Als je een bougie eruit hebt kun je hiervan een foto posten.
Kijk voor de zekerheid of je olie in je luchtfilter hebt.
Maerc

Berichtdoor TeunBong » 20 apr 2014, 10:20

Olieverbruik checken wordt lastig natuurlijk hij heeft hem net.

Schrijf wat je voelt, ruikt of ziet goed op.
Op die manier kunnen andere mensen beter een beeld vormen.
En met dat opschrijven bedoel ik uiteraard de auto aangaande.
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bram Jansen » 20 apr 2014, 10:32

Max heeft ongeveer 350km gereden.
Ik zou niet weten waarom je dan geen olieverbruik kunt checken. :whistle: Ik weet namelijk uit ervaring dat in sommige gevallen de olie zelfs bijna verbruikt kan zijn :o
Het is wellicht erg zinvol om na de historie die Max beschrijft, de olie en filter even te verversen.
Als je de olie checkt zie je ook meteen of er bagger in zit of mooie schone olie, en het laatste kun je betwijfelen.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Douwe » 20 apr 2014, 13:57

Mogelijk zit de zeef in de tank dicht gekoekt
door lang stil staan komt dit voor
hier door krijgt de motor een te weinig aan brandstof dit verklaard het slecht trekken van de wagen.
tevens is hier door het co van slag waardoor een slechte ontbranding voor rook ontwikkeling zorgt.
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE

Berichtdoor Kleintje21 » 20 apr 2014, 14:27

Het volgende heb ik kunnen vaststellen: het luchtfilterhuis zit behoorlijk vol met olie.
Waarschijnlijk heeft de motor dusdanig last van carterdruk dat de olie eruit komt bij de luchtinlaat voor bij de radiator, is echt zeiknat daar van de olie.

Waarschijnlijk zuigerveren versleten?

Motor loopt wel rustig rond en schud niet stationair.

Het lastige is om vast te stellen of dit bij aankoop ook al het geval was omdat de auto daar toen schoon was.
Is het bij benadering mogelijk dat je dit veroorzaakt na 350 kilometer snelweg rijden ? met een tempo van +/_ 110 ?
Kleintje21

Berichtdoor Douwe » 20 apr 2014, 15:05

Dan zou ik toch even conract opnemen met de verkopende partij.
en mijn geld terug vragen
of minimaal het geld voor een andere motor
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE

Berichtdoor Kleintje21 » 20 apr 2014, 15:25

Hallo Douwe, dank voor de reacties.

Dus jij zegt ( en ik pin je er niet op vast hoor!! ) dat je bij normaal gebruik binnen 350 kilometer zo'n motor niet om zeep kan helpen, en dat de vermoeidheids verschijnselen er al langer zouden moeten zijn.

Ik ga dan ook zeker de beste man op de hoogte brengen, maar een ander probleem is waar ik een gezonde motor vandaan kan halen voor redelijk geld.

Ik had wel begrepen dat er in Zutphen 1 staat, zal wel een pb sturen voor wat info etc.

Ben er wel een beetje ziek van eigenlijk.
Kleintje21

Berichtdoor Maerc » 20 apr 2014, 16:57

Die auto heeft een verborgen gebrek. Het is verstandig om een compressietest te doen en dit filmen. Zodat er aangetoond kan worden dat de motor niet goed is. En zekerheid te geven dat de zuigerveren de boosdoener is.
Zuigerveren, slijten niet om de 350 km.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen in de wereld.
Heb jij een rechtsbijstandverzekering?
Zo nee. De verkoper ingebreken stellen en eisen dat ie de auto terugneemt of de kosten van een andere motor incl uit en inbouw. Misschien kan Hans aangeven wat het totaal kost om de motor te vervangen. Je kan ook nog de rijdende rechter inschakelen.

Even een advies aan iedereen die een W126 koopt. Als je geen ervaring hebt met dit soort auto's.
Iemand meenemen die er verstand van heeft, en compressietest etc uitvoeren als je dit soort auto's koopt. Scheelt een hoop gedoe.
Maerc

Berichtdoor Kleintje21 » 20 apr 2014, 17:28

Hallo Marc, ook jij bedankt voor het meedenken.

Rechtsbijstandverzekering heb ik, dus dat gaat geen probleem opleveren.

Wat het lullige van de zaak is ( en dan wil ik nog niet van moedwil spreken ) is dat je het gevoel krijt dat je erin getild bent.

Degene van wie ik de auto gekocht heb is een ANWB wegenwacht, dus je zou verwachten dat de man in elk geval iets kennis van zaken heeft.

Ten tweede staat op het vorige APK keuringsrapport code RA2 Overmatige olielekkage , deze keuring is uitgevoerd bij de ANWB in Den Haag.

Ik ben voor aankoop samen met een goede kennis gaan kijken, de Benz was toen kurkdroog onder de motorkap, dus een getuige is er.

Wij konden niet proefrijden omdat de APK verlopen was vanwege bekraste ramen etc.

Auto starte fatsoenlijk etc.

Ik heb de auto dezelfde dag van aankoop APK laten keuren, en goedgekeurd ook, dus de door mij afgelegde kilometers zijn aannemelijk.

kloppend verhaal van de verkoper op het eerste gezicht, maar schijn bedriegt waarschijnlijk in dit geval.
Kleintje21

Berichtdoor Robby » 20 apr 2014, 17:46

Volgens mij ben je afhankelijk van de goodwill van de verkopende partij.
Normaal krijg je garantie tot aan het eind van de oprit.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SEL
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Kleintje21 » 20 apr 2014, 18:00

Dat is niet helemaal het geval, maar je hebt wel een punt dat zowel de verkopende als de kopende partij bepaalde verplichtingen hebben, maar dat mogen de mensen gaan uitzoeken die daarvoor geleerd hebben.
Kleintje21

Berichtdoor Maerc » 20 apr 2014, 18:02

Heb je dat APK formulier waar de code opstond van olieverbruik. Voor de koop gezien of daarna. Heb je advertentie geprint.
Je kan als nog de ANWB aan schrijven.
Maerc

Berichtdoor Kleintje21 » 20 apr 2014, 18:17

image.jpg
Dat APK rapport heb ik pas na de aankoop onder ogen gekregen.

Waar het mij om gaat is dat ik nu waarschijnlijk met een behoorlijke kostenpost zit en dat iemand dit wellicht bewust gedaan heeft.

Maar goed, 1 ding staat als een paal boven water dat de auto als het aan mij ligt wel moet blijven rijden, mooie Benz toch?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Kleintje21

Berichtdoor Kleintje21 » 20 apr 2014, 18:59

Hallo Hans,

Utrecht - Zutphen moet lukken volgens mij, zo niet dan weten we zeker dat de motor niet fris meer is en was.

Kan alleen op zaterdag toch?
Kleintje21

Keer terug naar Techniek