Na een auto niet op het forum te hebben gekocht maar bij een garage, kocht ik vorig jaar eens wel een auto via het forum.
Ook dat is niet bevallen. Maar dat ter zijde
Bij de Landrover waar mijn vrouw 10 jaar met veel plezier in reed, kregen we een lekke koppakking. Dus op zoek naar iets anders.
Op een warme zondagmiddag in augustus 2010 reden we langs een plaatselijke garage, een Franse garage uiteraard. Buiten stond een 300SE, zag er op een afstand goed uit, dus wij stopte. Hij zag er inderdaad goed uit maar ik zeg tegen mijn vrouw, dieselrijder dat ik ben, laat maar staan, het is een benzine auto.
Er verlopen wat weken en op een gegeven momet komt mijn vrouw thuis met het bericht dat ze een bod op “die” Mercedes heeft gedaan. Grrrrrr. Het bod werd geaccepteerd en daar stond ie, de 300SE uit 1988.
Tijdens de eerste rit al, stonden we op zo’n typisc Frans landweggetje, waar we even waren gestopt stil, de Benz wilde niet meer starten.
Ik werd narrig, heb de plaatselijke garage gebeld en laten komen. De garage had de auto voor een klant verkocht dus was niet helemaal verantwoordelijk, maar ik heb toch nog steeds ET vermoeden dat de garage van het probleem met deze motor op de hoogte is geweest.
De garage kwam, heeft de wagen meegenomen, andere bougies erin en eigenlijk was het probleem opgelost voor dat moment.
De wagen had een paar jaar stilgestaan en om die reden kregen we het advies van de garage, Metall5 in de olie te doen. Een achterlijk duur spulletje wat zou moeten zorgen voor een betere smering met een hoop erbij vertelde onzin.
Na wat ritten met de auto te hebben gereden bleek al snel dat we een serieus probleem hadden gekocht. De auto gebruikte veel tot heel veel olie, om de 200 a 300 km 1 tot 3 liter en om de 200 a 300km moest ik de bougies vervangen en of schoonmaken. Omdat wij niet zo gek vaak met de auto rijden was het ook niet zo dat we het probleem even bij de eigenaar neer konden leggen, want de tijd verstreek, en gingen door de ernst van het probleem zo langzamerhand twijfelen aan de integriteit van de garage waar we de auto kochten dus we zochten een Mercedes garage op in het land waar Peugot en Citroën toch wel de boventoon voeren. De Mercedes dealer in Moulins kwam met het verhaal van nieuwe bougiekabels voor een bedrag van 260 euro. Omdat ik geen brood zag in nieuwe bougiekabels, en al helemaal niet voor dat geld hebben we dat maar niet gedaan.
Na rijp beraad besloot ik te beginnen om de klepsteel rubbers te vernieuwen omdat ik een vermoeden had dat deze door het lange stilstaan en de ouderdom van de auto waren uitgedroogd.
Na een paar ritten bleek dit niet te hebben geholpen.
Uiteindelijk, om een nogal ingrijpende reparatie te willen voorkomen ben ik gaan flussen met Forté Motorflusch. Ook dit heb ik serieus uitgevoerd, exact volgens de telefonische instructies van een techneut van Forté. Het flussen heeft bij twee van de 6 cilinders resultaat opgeleverd, zie de bougies op de foto.
Omdat het flussen het probleem niet heeft opgelost ben ik, mede op advies van diverse forumers begonnen met het toevoegen van ATF in de motor olie. Na 1000km met 15W40 gemengd met 1 ltr ATF te hebben gereden heb ik de olie en het oliefilter ververst en ben weer een paar honderd kilometer gaan rijden zonder ATF. Het olie gebruik is op dat punt minder geworden, en wel 2 liter op de 1000 kilometer. Maar nog steeds 4 van de 6 verkoolde bougies dus heb weer ATF toegevoegd. Hiermee 800 kilometer gereden, weer olie en filter ververst en heb daarmee het flussen en toe voegen van ATF afgesloten.
De motorolie is en blijft inmiddels brandschoon. Ik heb met al deze toestanden bereikt dat we nu 2 a 3 liter olie per 1000km gebruiken en 1000 km kunnen rijden met een setje bougies. In tegenstelling tot na 2 a 300km 1 a 3 ltr olie verbruik en na 2 a 300km zwaar verkoolde bougies.
Resultaat van het flussen en rijden met ATF heeft niet gezorgd voor de oplossing van het probleem.
De moraal van dit verhaal is dat Flussen uitstel van executie is, een hoop werk oplevert, verwachtingen wekt en kosten met zich meebrengt en uiteindelijk het probleem niet wordt oplost. De motor zal dus open moeten. Of we dit gaan doen is nog even de vraag
30 mei a.s. vertrekken we vanuit Frankrijk richting Nederland met de wagen waarna mogelijk meer nieuws van de motor bekend gaat worden.
Lex