[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hydraulische Vering 560SEL : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 05:37

Hydraulische Vering 560SEL

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor Amike » 22 mei 2014, 21:03

Beste forum leden,

Allereerst gaat het me niet lukken om dit kort en krachtig te formuleren, dit omdat ik al te lang aan het uitvogelen ben wat er nu niet goed gaat met mijn Mercedes 560SEL .
Hoe uitgebreider, hoe beter , lijkt mij. In deze email beroep ik me op jullie hulp.

Het probleem: Het hydraulische veer systeem ( ‘Citroën vering’met de luchtbollen ).

De auto heeft 12 jaar stil gestaan (in een schuur)
Het reservoir van de hydraulische vering was leeg.
Daar kwam ik achter na 20 min proberen om de auto “omhoog” te krijgen (lag op zn buik)
Ik heb olie bijgevuld, toen kwam de auto omhoog ,op zijn hoogste stand, met de knop(veersysteem in dashboard) compleet uitgetrokken.
Op het moment dat hij op zijn hoogste stand stond, deed de knop niets meer, zowel ingedrukt als uitgedrukt, de auto bewoog NIET. (niet hoger of lager, bleef in zijn hoogste stand staan)
Ik ben gaan rijden en ontdekte dat de auto niet veerde, na veel overleg met de Mercedes Benz garage, die adviseerde de voorbollen te vervangen. Zo geschiedde. De bollen zijn vervangen de auto kwam omhoog, wederom de hoogste stand en voor veerde hij zoals deze Mercedes HOORT te veren. Nu stoorde ik mij niet heel erg aan het hoekige rijden aan de achterkant. ( stugger/harder) Ik ben naar de hobby schuur geweest, zij hebben een kastje vervangen wat aan de stabilisator stang zit, dat was het lek waardoor alle olie uit het veersysteem liep (is nu gefixt, dus NUL lekkage ) Toen ik wegging bij de schuur, veerde hij aanzienlijk beter !

Een jaar later begon mij toch de achterkant te irriteren (het hoort niet zo)
Heb de bollen eraf gehaald, een schroevendraaier ingestopt, en ik kon de schroevendraaier er niet verder in stoppen dan +- 3 cm. (Dus de bollen zijn goed )
Verder niets meer aan de auto gedaan. Het bleef irriteren, dus de bollen eraf gehaald.
Verlengstuk gepakt van een doppendoos. Vol kracht ben ik gaan duwen. Nu kon ik bij 1 bol +- 7 cm naar binnen duwen, en in de andere bol verdween het complete verlengstuk. Dit was de 1e keer naar mijn idee anders ( wellicht had ik niet hard genoeg geduwd de 1e keer )

Blijken de bollen toch kapot te zijn.( Dit is de enige manier om te testen of de bollen goed zijn )
Deze zijn inmiddels vervangen, ( dus achter EN voor nieuwe) De auto heeft een paar dagen heel goed geveerd, het niveau regel mechanisme werkte weer, de auto zakte en steeg zoals hij hoort te doen. ( wanneer ik aan de knop op het dashboard trok)

De 1e, 2e en 3e keer deed hij het perfect, de 4e keer vlak voor dat we thuis kwamen , nadat we die dag de auto zwaar beladen hadden , en de vering perfect werkte, kwam ik aan bij het stoplicht (500m van thuis) .Ik dacht bij mezelf ik trek nog een keer aan de knop, het veersysteem doet het , ik werd er blij van. Hij ging omhoog en weer naar zijn laagste stand, ik rijd die 500 m nog naar huis, en parkeer de auto (niets aan de hand) IK ga slapen. Word wakker de volgende dag, kijk uit mijn raam , en welja , de auto ligt weer op zijn buik.
Ik keek in het reservoir vd hydraulische vering, blijkt het bakje vol te zitten (tot de nok gevuld) ik denk dat dat de olie is die uit het hydraulische systeem komt, die teruggedrukt is in het reservoir.
Geen druppel olie onder de complete auto. Toen dacht ik, het moet de pomp zijn, want ik zag de slang vd pomp naar het reservoir, niet meer pulseren.
Dus ik heb een nieuwe pomp gehaald. Voordat ik de oude pomp vd Benz afhaalde, heb ik de slang van het reservoir losgedraaid, terwijl de auto stationair liep. Hij druppelde. Dus de pomp was niet kapot. Ik wilde uitsluiten dat het de pomp was, dus heb toch de nieuwe gemonteerd.
Nu kwam hier wel een groter straaltje uit. De auto wilde alsnog NIET omhoog komen.
Ik heb het kastje op de stabilisator stang 1x kort ontlucht. Tussen de achterbollen zit op het hoogste punt een ontluchtingsnippel; ook deze is ontlucht.
Tevens is ook het kleine filtertje/sproeiertje/ boutje uit de bovenkant van het reservoir waar de slang vd pomp in het reservoir gaat , schoongemaakt.
De auto kwam omhoog. ( Hoogste stand) . Ik duw de knop weer in om op laagste stand te komen, de auto zakt perfect. Testblokje gereden, de auto reed perfect. Ik heb een vriend, die me hielp met sleutelen thuisgebracht (+- 20 km) . Bij thuiskomst schoof de neus over de grond , zo laag, en de achterkant vd auto stond op de hoogste stand.
Zit er ergens in de auto een verdeler ?
Dat de auto niet meer weet waar hij het middelpunt moet instellen ? Het lijkt mij dat het stuk dat de voorkant gezakt is, aan de achterkant erbij is gekomen.
Kan iemand mij (op weg) helpen ?
Alle hulp is welkom, ik ben radeloos.

Enige optie lijkt mij nu, hele veersysteem eruit gooien, en normale vering erin zetten.
Ook dit word een probleem, omdat de hele auto gepantserd is en dus 2,5 ton weegt.
Hier zijn dus geen aangepaste schokbrekers voor te koop. (wil ik ook niet)
Wie helpt mij ? Z.S.M. zoveel mogelijk tips, ik heb morgen de brug vanaf 09:00 !
Radeloze groet, Mike.
Amike
 


Re: hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor Amike » 22 mei 2014, 21:36

Dank voor je reactie!!

Ik ga aan de slag ermee !! Ik laat het weten. Bedankt !

Mike


EDIT:

Hoi Hans,
Heeft u een tekening of een voorbeeld voor mij hoe het uit elkaar moet/kan.
Zodat ik het kan zien voor ik het sloop,ik leer snel .
Iets meer verdiepen in wat ik gaat doen aan de Benz,en dan is een plaatje meer waard dan duizend worden.
Alvast bedankt.

Gr. Mike
Amike
 


Re: Hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor Amike » 22 mei 2014, 22:55

Niemand ,1 maal , 2 maal oke verkocht,hehehe

mike
Amike
 


Re: Hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor Douwe » 23 mei 2014, 09:03

Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor 560snel » 01 jul 2014, 10:39

gisteren naar rotterdam gereden om de hpf aan de praat te krijgen.
even gekeken naar de retour dit leek wel mee te vallen. daarna de pomp getest en die was op het randje maar nog wel goed.
hierna het 120 km systeem afgedopt en de auto gestart, na een paar minuten ging het lampje uit! maar kwam nog niet omhoog.
het systeem bouwt druk op want het lampje ging uit? dus maar door gassen en na een paar minuten kwam hij omhoog met veel wikken en wegen. hij reageerde ook goed op hoge en lage stand, en als je ging zitten in de auto kwam hij met stationair onhoog!
mike proefrit gemaakt en hij vond het maar niks, het superieure veren was er nog niet.
120 km systeem weer angesloten, hierna reageerde hij helemaal niet meer niet op hoge en lage stand of als je er in ging zitten zakte hij alleen maar.

conclusie is dus in de eerste instantie dat het 120 km systeem te veel retourt, hij komt nu in ieder geval omhoog.
binnenkort komt de auto naar den haag en dan gaan we een uitgebreide test uitvoeren om te kijken wat er nu precies aan de hand is verder.
de opgave was om hem aan de praat te krijgen en dat is gelukt, veredere testen voer ik liever bij mij zelf uit.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor Douwe » 01 jul 2014, 11:48

je bent in ieder geval weer een paar stappen dichter bij de oplossing gekomen ;)
zo moet je eerst dingen uitsluiten voor je het echte euvel hebt gevonden ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hydraulische Vering 560SEL

Berichtdoor 560snel » 01 jul 2014, 13:36

yep en bij de hpf kan je pas testen als het systeem op werkdruk is.
stond gisteren ook buiten in de regen dus is niet echt handig. :)
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron