Beste forum leden,
Allereerst gaat het me niet lukken om dit kort en krachtig te formuleren, dit omdat ik al te lang aan het uitvogelen ben wat er nu niet goed gaat met mijn Mercedes 560SEL .
Hoe uitgebreider, hoe beter , lijkt mij. In deze email beroep ik me op jullie hulp.
Het probleem: Het hydraulische veer systeem ( ‘Citroën vering’met de luchtbollen ).
De auto heeft 12 jaar stil gestaan (in een schuur)
Het reservoir van de hydraulische vering was leeg.
Daar kwam ik achter na 20 min proberen om de auto “omhoog” te krijgen (lag op zn buik)
Ik heb olie bijgevuld, toen kwam de auto omhoog ,op zijn hoogste stand, met de knop(veersysteem in dashboard) compleet uitgetrokken.
Op het moment dat hij op zijn hoogste stand stond, deed de knop niets meer, zowel ingedrukt als uitgedrukt, de auto bewoog NIET. (niet hoger of lager, bleef in zijn hoogste stand staan)
Ik ben gaan rijden en ontdekte dat de auto niet veerde, na veel overleg met de Mercedes Benz garage, die adviseerde de voorbollen te vervangen. Zo geschiedde. De bollen zijn vervangen de auto kwam omhoog, wederom de hoogste stand en voor veerde hij zoals deze Mercedes HOORT te veren. Nu stoorde ik mij niet heel erg aan het hoekige rijden aan de achterkant. ( stugger/harder) Ik ben naar de hobby schuur geweest, zij hebben een kastje vervangen wat aan de stabilisator stang zit, dat was het lek waardoor alle olie uit het veersysteem liep (is nu gefixt, dus NUL lekkage ) Toen ik wegging bij de schuur, veerde hij aanzienlijk beter !
Een jaar later begon mij toch de achterkant te irriteren (het hoort niet zo)
Heb de bollen eraf gehaald, een schroevendraaier ingestopt, en ik kon de schroevendraaier er niet verder in stoppen dan +- 3 cm. (Dus de bollen zijn goed )
Verder niets meer aan de auto gedaan. Het bleef irriteren, dus de bollen eraf gehaald.
Verlengstuk gepakt van een doppendoos. Vol kracht ben ik gaan duwen. Nu kon ik bij 1 bol +- 7 cm naar binnen duwen, en in de andere bol verdween het complete verlengstuk. Dit was de 1e keer naar mijn idee anders ( wellicht had ik niet hard genoeg geduwd de 1e keer )
Blijken de bollen toch kapot te zijn.( Dit is de enige manier om te testen of de bollen goed zijn )
Deze zijn inmiddels vervangen, ( dus achter EN voor nieuwe) De auto heeft een paar dagen heel goed geveerd, het niveau regel mechanisme werkte weer, de auto zakte en steeg zoals hij hoort te doen. ( wanneer ik aan de knop op het dashboard trok)
De 1e, 2e en 3e keer deed hij het perfect, de 4e keer vlak voor dat we thuis kwamen , nadat we die dag de auto zwaar beladen hadden , en de vering perfect werkte, kwam ik aan bij het stoplicht (500m van thuis) .Ik dacht bij mezelf ik trek nog een keer aan de knop, het veersysteem doet het , ik werd er blij van. Hij ging omhoog en weer naar zijn laagste stand, ik rijd die 500 m nog naar huis, en parkeer de auto (niets aan de hand) IK ga slapen. Word wakker de volgende dag, kijk uit mijn raam , en welja , de auto ligt weer op zijn buik.
Ik keek in het reservoir vd hydraulische vering, blijkt het bakje vol te zitten (tot de nok gevuld) ik denk dat dat de olie is die uit het hydraulische systeem komt, die teruggedrukt is in het reservoir.
Geen druppel olie onder de complete auto. Toen dacht ik, het moet de pomp zijn, want ik zag de slang vd pomp naar het reservoir, niet meer pulseren.
Dus ik heb een nieuwe pomp gehaald. Voordat ik de oude pomp vd Benz afhaalde, heb ik de slang van het reservoir losgedraaid, terwijl de auto stationair liep. Hij druppelde. Dus de pomp was niet kapot. Ik wilde uitsluiten dat het de pomp was, dus heb toch de nieuwe gemonteerd.
Nu kwam hier wel een groter straaltje uit. De auto wilde alsnog NIET omhoog komen.
Ik heb het kastje op de stabilisator stang 1x kort ontlucht. Tussen de achterbollen zit op het hoogste punt een ontluchtingsnippel; ook deze is ontlucht.
Tevens is ook het kleine filtertje/sproeiertje/ boutje uit de bovenkant van het reservoir waar de slang vd pomp in het reservoir gaat , schoongemaakt.
De auto kwam omhoog. ( Hoogste stand) . Ik duw de knop weer in om op laagste stand te komen, de auto zakt perfect. Testblokje gereden, de auto reed perfect. Ik heb een vriend, die me hielp met sleutelen thuisgebracht (+- 20 km) . Bij thuiskomst schoof de neus over de grond , zo laag, en de achterkant vd auto stond op de hoogste stand.
Zit er ergens in de auto een verdeler ?
Dat de auto niet meer weet waar hij het middelpunt moet instellen ? Het lijkt mij dat het stuk dat de voorkant gezakt is, aan de achterkant erbij is gekomen.
Kan iemand mij (op weg) helpen ?
Alle hulp is welkom, ik ben radeloos.
Enige optie lijkt mij nu, hele veersysteem eruit gooien, en normale vering erin zetten.
Ook dit word een probleem, omdat de hele auto gepantserd is en dus 2,5 ton weegt.
Hier zijn dus geen aangepaste schokbrekers voor te koop. (wil ik ook niet)
Wie helpt mij ? Z.S.M. zoveel mogelijk tips, ik heb morgen de brug vanaf 09:00 !
Radeloze groet, Mike.