Als de accumulator stuk is, heb je veelal last van warme start problemen, koud start hij dan wel, maar niet gelijk op alle cilinders en gaat hij een paar keer extra rond alvorens aan te slaan.
De accumulator kun je testen door het 6 mm retour slangetje los te nemen door het los draaien van de slangklem (en deze gelijk af te pluggen, slangetje gaat retour naar de tank)
Er zal nu wat brandstof uit de accumulator komen, dat is normaal. Als je de pomp laat draaien, door b.v. de auto op kontakt te zetten mag er geen brandstof uit spuiten.
Als je brandstof ruikt na (of tijdens) het starten blijft mogelijk je koude start ventiel open staan, of heb je één of meer injectoren die niet goed sluiten, of het CO staat veel te hoog afgesteld.
Loop het hele inlaattraject na op vacuümlekken, dit kan door bij draaiende motor met remmen reiniger gericht te spuiten op delen en verbindingen van de inlaat, aansluitingen van slangen, rondom de injectoren en vooral ook de onderbak van de k-jetronic bij toename van het toerental heb je een lek gevonden. Lekkages eerst verhelpen alvorens het CO te stellen.
Het koude startventiel kun je uitbouwen en weer aansluiten op zijn eigen brandstofleiding en stekkertje. houd er een bakje onder en start de motor, het ventiel mag niet meer dan ca. 15 SEC. brandstof geven, geeft hij geen brandstof, is mogelijk de temperatuur te hoog en zit daar niet je probleem, want je zoekt naar een brandstoflek.
Injectoren kun je uitbouwen en op openingsdruk en goede verneveling (laten)controleren. ultrasoon reinigen is een optie om te overwegen. Heb je een compressor met reduceerventiel, kun je mogelijk zo de openingsdruk vaststellen.
hier vind je nog meer info
slechte-koude-start-t14615.html op blz. 4 gaat het over verstuivers, openingsdruk, etc.
Het membraan van de brandstofverdeler (spinnekop) kan ook lek zijn, dan heb je waarschijnlijk ook brandstof in de olie. Als dat zo is, DE MOTOR NIET MEER STARTEN, als je een brandstofslag krijgt (meer brandstof in de cilinder dan de compressieruimte groot is) is de motor definitief defect.
Spinnekop kun je uitbouwen, met perslucht ca. 1 bar in de aanvoer blazen, hierbij retour dicht houden met b.v. de duim, de aansluitingen naar de injectoren moeten nu gelijkmatig borrelen, is er één of zijn er meer die spuiten, is je spinnekop toe aan revisie of vervanging.