door Leeflang » 19 jul 2014, 00:07
Dat is een slechte beurt van die garage.
Simpelweg de thermostaat verwijderen is bij de W126 geen goed idee.
Als er geen thermostaat in zit zal een deel van de koelvloeistof niet door de radiator gaan, maar direct weer de motor in.
In de tekening is de situatie zonder thermostaat weergegeven.
koelwaterkringloop.gif
Heet water komt boven uit de motor in het thermostaathuis en kan via B en A direct weer de motor in en ook deels via D en C door de radiator.
Als er wel een thermostaat in zit, is bij koude motor de opening bij B open en bij C gesloten, al het water stroomt direct van B naar A de motor weer in.
Wordt het warmer (80 graden) dan gaat de opening bij C open en blijft die bij B ook nog open, ongeveer dezelfde situatie als zonder thermostaat.
Wordt het nog warmer (95 graden) dan wordt de opening bij B afgesloten en C blijft open, al het water gaat dan via D door de radiator naar C en naar A.
Geen thermostaat is dus zowel bij koude als bij erg warme motor bepaald niet ideaal.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.