door baardap » 30 mei 2010, 19:53
Hallo,
Nog wat meer gegevens:
Ik heb de verlichtingsunit uit het plafond gehaald en op de stekker die in de auto achterblijft gemeten. Er zijn 4 aders (pennen), (NB: Geen schuifdak)
Geen kontakt (stand 2) kontakt (stand 2) Deur(en) open
Pen 1: Zwa/rose: Massa 12 V
Pen 2: Bru/grij: Open Open Massa
Pen 3: Ro/wi: 12 V 12 V
Pen 4: Br: Massa Massa
Pennen 3 & 4 zijn dus de spanning, op pen 1 komt 12 V als het kontakt gesloten wordt.
Dit zou dus de "Gurtwarnanlage" zijn, lijkt me (moet starten met knipperen als je kontakt omdraait).
Pen 2 is het schakelkontakt naar Massa, van de beide deurkontakten. (Schakelaar en bedrading zijn dus goed).
Nu heb ik de unit uitelkaar gehaald en op het printje is een, zotezien, weerstand doorgefikt.
Ik heb de weerstand vervangen voor een 1Kohm weerstand (12 V gedeeld door 1K = 12 mA)
Er zitten 2 IC's op het printje: een optocoupler 4N25 en een ander IC: 8712, kan niet vinden wat dat is. Het weerstandje zit in serie met de lichtgestuurde transistor van de optocoupler, dus zo kan er in ieder geval weer een stoompje lopen.... Bij het bedienen van het schakelaartje gaan het leeslampje en het binnenverlichtingslampje wel branden. Ik konkludeer dus dat de zware transistor, die de stroom voor de lampjes moet schakelen nog heel is. Het moet in het stuur/timingscircuit zitten. Wie kan me helpen, wie heeft een schema?
Ik zal nog proberen foto toe te voegen,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Mvrg,
Peter