Zo, daar ben ik weer eens en mijn startprobleem is er ook nog steeds. Wat heb ik ondertussen allemaal gedaan. Ik heb op internet een nieuwe onstekingsmodule gekocht van het merk Hella. Tegelijkertijd heb ik de bobine vervangen door een nieuw exemplaar van Bosch. D e ontstekingsmodule heeft het welgeteld 5 minuten uitgehouden nadat ik hem 's avonds had gemonteerd. 's Morgens startte de motor niet. De oude module had ik nog ernaast laten zitten en toen de kabels waren omgeplugd toen deed hij het -uiteindelijk- weer. De oude module was dus OK. We hebben dit gecontroleerd op een SUN-kast en het vonkbeeld en alles was heel erg goed (zei mijn kennis en die heeft er best wel verstand van vind ik zelf). De ontsteking hebben we opnieuw afgesteld, die stond veel te vroeg (hij staat nu op 25°bij 3000 rpm zonder vacuüm als ik mij goed herinner). Het CO is bijgesteld tot de gewenste waarde. Hij loopt nu veel beter en pakt ook lekker soepeler op.
De dag erna ben ik zonder verdere voorbereiding op de APK gegaan. Men heeft men nog even aan de stelschroef moeten draaien want hij stond op ruim 4% ipv 2,5 %. De auto is voor de rest goedgekeurd zonder noemenswaardige opmerkingen dus ik mag er weer een jaartje mee rijden en dat voor zo'n auto van 29 jaar oud!. Toch een klasse auto zo'n Mercedes (maar dat wisten jullie al!).
Wat ik me nu wel afvraag: Luistert de afstelling zo nauwkeuring van deze motoren?
Daarna heb ik hier en daar nog wat ventieltjes in de benzinetoevoer op de spinnenkop vervangen om te kijken of ik een probleem heb met de benzinedruk naar de verstuivers: geen verschil merkbaar. Het terugslagventiel bij de benzinepomp is ook vervangen door een nieuw exemplaar van MB maar het startprobleem is er nog steeds. Gisteren had de auto meerdere dagen stil gestaan en toen heb ik eerst de benzinepomp via pen 7 en 8 kortgesloten zodat deze continu begint te lopen. Bij de mengselverdeler hoor je dan meteen de benzine lopen en vrijwel onmiddellijk ook overstorten. Ik de pomp meer dan een halve minuut laten lopen voor ik de sleutel omdraaide maar er gebeurde nog steeds niet wat ik verwachtte, nl een direct aanspringende motor. Ik heb al 2 verschillende types renreiniger overal gespoten maar dat geeft ook geen merkbaar verschil.
Hoe gaat mijn startcyclus nu in zijn werk: ik draai de sleutel om en dan begint de startmotor te draaien. Na korte tijd heb ik dan zelfs bijna de volle oliedruk maar de motor springt niet aan. Laat ik dan de sleutel los dan begint hij op dat moment pas te kuchen, maar slaat niet aan. De volgend keren dat ik de sleutel los laat kucht hij niet eens meer. Na 3 tot 5 van dit soort pogingen begint hij soms weer te kuchen en loopt soms een paar slagen. Uiteindelijk na nog een paar pogingen begint hij dan te lopen. Het gekke is nog steeds dat hij pas lijkt te willen starten op het moment dat ik de sleutel los laat. Tot dat moment merk je ook niets dat hij gas bij geeft of zo; pas als hij zeer twijfelend aan slaat begint hij op een gegeven moment harder stationair te lopen (± 1000 toeren) en draait dan mooi rond. Daarentegen als de motor warm is reageert hij meteen op de startpoging en springt ook meteen aan.
Als de motor eenmaal aan slaat dan loopt hij binnen de kortste keren als een zonnetje en dat blijft hij dat ook de hele rit doen; het is dan een echt plezier om ermee te rijden en de motor te horen snorren. Alleen dat starten..!
Ik heb ondertussen een andere spinnekop op de kop weten te tikken; zou het daar nog mogelijk aan kunnen liggen? Ik heb nu toch ondertussen al bijna alles vervangen dat in mijn (en ook jullie) ogen van invloed kon zijn, maar helaas nada, niente niks!
Wie heeft nog een idee??