[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
380SE met raar startprobleem : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 01:31

380SE met raar startprobleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: 380SE met raar startprobleem (nog steeds!)

Berichtdoor Biesie » 28 sep 2014, 18:36

Zo, daar ben ik weer eens en mijn startprobleem is er ook nog steeds. Wat heb ik ondertussen allemaal gedaan. Ik heb op internet een nieuwe onstekingsmodule gekocht van het merk Hella. Tegelijkertijd heb ik de bobine vervangen door een nieuw exemplaar van Bosch. D e ontstekingsmodule heeft het welgeteld 5 minuten uitgehouden nadat ik hem 's avonds had gemonteerd. 's Morgens startte de motor niet. De oude module had ik nog ernaast laten zitten en toen de kabels waren omgeplugd toen deed hij het -uiteindelijk- weer. De oude module was dus OK. We hebben dit gecontroleerd op een SUN-kast en het vonkbeeld en alles was heel erg goed (zei mijn kennis en die heeft er best wel verstand van vind ik zelf). De ontsteking hebben we opnieuw afgesteld, die stond veel te vroeg (hij staat nu op 25°bij 3000 rpm zonder vacuüm als ik mij goed herinner). Het CO is bijgesteld tot de gewenste waarde. Hij loopt nu veel beter en pakt ook lekker soepeler op.
De dag erna ben ik zonder verdere voorbereiding op de APK gegaan. Men heeft men nog even aan de stelschroef moeten draaien want hij stond op ruim 4% ipv 2,5 %. De auto is voor de rest goedgekeurd zonder noemenswaardige opmerkingen dus ik mag er weer een jaartje mee rijden en dat voor zo'n auto van 29 jaar oud!. Toch een klasse auto zo'n Mercedes (maar dat wisten jullie al!). :lol:
Wat ik me nu wel afvraag: Luistert de afstelling zo nauwkeuring van deze motoren?

Daarna heb ik hier en daar nog wat ventieltjes in de benzinetoevoer op de spinnenkop vervangen om te kijken of ik een probleem heb met de benzinedruk naar de verstuivers: geen verschil merkbaar. Het terugslagventiel bij de benzinepomp is ook vervangen door een nieuw exemplaar van MB maar het startprobleem is er nog steeds. Gisteren had de auto meerdere dagen stil gestaan en toen heb ik eerst de benzinepomp via pen 7 en 8 kortgesloten zodat deze continu begint te lopen. Bij de mengselverdeler hoor je dan meteen de benzine lopen en vrijwel onmiddellijk ook overstorten. Ik de pomp meer dan een halve minuut laten lopen voor ik de sleutel omdraaide maar er gebeurde nog steeds niet wat ik verwachtte, nl een direct aanspringende motor. Ik heb al 2 verschillende types renreiniger overal gespoten maar dat geeft ook geen merkbaar verschil.
Hoe gaat mijn startcyclus nu in zijn werk: ik draai de sleutel om en dan begint de startmotor te draaien. Na korte tijd heb ik dan zelfs bijna de volle oliedruk maar de motor springt niet aan. Laat ik dan de sleutel los dan begint hij op dat moment pas te kuchen, maar slaat niet aan. De volgend keren dat ik de sleutel los laat kucht hij niet eens meer. Na 3 tot 5 van dit soort pogingen begint hij soms weer te kuchen en loopt soms een paar slagen. Uiteindelijk na nog een paar pogingen begint hij dan te lopen. Het gekke is nog steeds dat hij pas lijkt te willen starten op het moment dat ik de sleutel los laat. Tot dat moment merk je ook niets dat hij gas bij geeft of zo; pas als hij zeer twijfelend aan slaat begint hij op een gegeven moment harder stationair te lopen (± 1000 toeren) en draait dan mooi rond. Daarentegen als de motor warm is reageert hij meteen op de startpoging en springt ook meteen aan.
Als de motor eenmaal aan slaat dan loopt hij binnen de kortste keren als een zonnetje en dat blijft hij dat ook de hele rit doen; het is dan een echt plezier om ermee te rijden en de motor te horen snorren. Alleen dat starten..!

Ik heb ondertussen een andere spinnekop op de kop weten te tikken; zou het daar nog mogelijk aan kunnen liggen? Ik heb nu toch ondertussen al bijna alles vervangen dat in mijn (en ook jullie) ogen van invloed kon zijn, maar helaas nada, niente niks!

Wie heeft nog een idee??
Biesie

Re: 380SE met raar startprobleem

Berichtdoor ElGriffo » 28 sep 2014, 18:55

In eerste instantie als ik het zo lees denk ik .... een hoop vervangen op de " gok "

Je had wellicht toch beter even naar een " kenner " zoals in zutphen kunnen rijden had wellicht een hoop
geld en tijd gescheeld , enfin dat is het verleden .

Als ik het zo ;lees jan het inderdaad maar zo zijn dat tijdens het starten de spanning naar de bobine en ontsteking weg valt
Ik weet niet zeker of het helemaal werkt maar wat je kan proberen is om met twee man de auto te starten
de ene het contact op stand 2 en de ander stuurt de start motor aan op de witte start draad op de balk van het rechter voorscherm . (12V er op zetten met een gezekerde draad )

Anders op de juiste manier meten wat de spanningen doen tijdens het starten , wellicht een massaprobleem ?
ElGriffo

Berichtdoor Leeflang » 28 sep 2014, 22:27

Ik zou de bougies er uit halen en aan de kabels op het blok leggen om te kijken of die goed vonken.
Als dat zo is, de injectors er uit halen en aan de leidingen in flessen hangen om te kijken of die een goede benzinenevel geven.
Dan weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Douwe » 30 sep 2014, 19:13

het klinkt als een co probleem (ondanks dat hij is afgesteld hou ik mijn twijfels hier bij)
vacuüm lekkage (scheur) onderin de lmm bak of zo :handgestures-thumbup:
kromme lmm schijf
dat tijdens het starten de motor niet hoorbaar aanslaat komt omdat hij te laag stationair loopt (hij verzuipt als het ware)
dus dat hij mogelijk verzuipt tijdens het starten waardoor als je dan gas bij geeft hij nog minder gaat lopen
door meerdere start pogingen te doen word de motor stukje bij beetje warmer van binnen
waardoor hij op een gegeven moment wel net aan gaat lopen
daarna kan je hem voorzichtig al pompend met het gaspedaal hoger in toeren krijgen
vermoedelijk zal hij ook aardig blauw walmen en een pure benzine damp waarneembaar zijn
dit alles heeft volgens mij te maken dat bij koude motor er naar mijn idee een vacuüm lekkages is
hier door is het benzine lucht verhouding uit balans (dus van co af )
dit vacuüm lek zal je bij warme motor dan ook niet gouw vinden
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Biesie » 31 okt 2014, 23:13

Het is nog steeds niet gelukt om de auto goed aan het starten te krijgen. En nu krijg ik hem zelfs helemaal niet meer aan de gang. Op een gegeven moment moest ik op een smal weggetje uitwijken om een tegenligger langs te laten en toen opeens de motor was afgeslagen; hij stoorde voorheen niet. dat merk je dan pas als het rode lampje brand. Omdat de benzinemeter niet zo goed aanwijst heb ik altijd een kannetje met 5 liter reserve bij . Verder aan de kant geduwd en de tank gevuld. Bij het starten kwam er een hoop geborrel uit de tank, dus deze was inderdaad erg leeg. Maar de motor sloeg niet aan. Uiteindelijk dan maar assistentie geregeld en naar huis gesleept. Nog wat benzine erbij maar nog steeds niets. hij kreeg wel benzine want dat kon je ruiken aan de uitlaat. Bougie gecontroleerd; hij vonkt wel maar ik vond de vonk niet zo overtuigend. Bougiekabels gecontroleerd en dit bleken exemplaren met een weerstand van 5kOhm te zijn. Niet goed dus; eindelijk iets gevonden dat echt afwijkt. Zou dit dan de oorzaak van alle problemen kunnen zijn? Nieuwe bougiekabels van 1kOhm gemonteerd: nog steeds niets. Vonk is nog steeds niet erg overtuigend. Een paar weken geleden op een Sun-kast was het vonkbeeld nog heel erg goed. Kan de ontstekingsmodule zonder waarschuwing ineens de geest geven? Of was mijn startprobleem toch een soort van waarschuwing? Hoe kun je nu testen of de ontstekingsmodule defect is? Hier heb ik geen reserve van om te wisselen. Alles wat ik tot nog toe vervangen heb (verdelerkap, rotor, bobine, bougiekabels) vind ik nog onder slijtdelen vallen maar zo'n module toch al wat minder. Wie weet raad?
Biesie

Berichtdoor Collazos » 02 nov 2014, 03:03

Ik heb in het verleden ook zoiets dergelijks gehad Bert. ( niet met de Mercedes hoor !! )
Was het de startmotor waar sluiting in zat , die trok zoveel weg dat er voor de ontsteking niets meer over bleef.
En als ik dan de contact sleutel los liet dan sloeg de motor aan.
Heb me ook het apezuur lopen zoeken naar die storing toen.
Anders even een ritje naar Zutphen er aan wagen. ;)
Suc6 en groetjes,
Harry.
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SE

Berichtdoor Biesie » 17 nov 2014, 23:19

Zo, daar ben ik weer en u met goed nieuws!! Hij start nu als een tierelier! (als die al starten). Zoals ik al eerder heb aangegeven vond ik de vonk niet zo denderend. Van een kennis had ik een aantal gebruikte ontstekingsmodules kunnen lenen om te proberen of het daaraan lag. De eerste deed niks, de tweede ook niet en pas bij de derde module kwam er een mooie vonk; ik schrok een beetje want de motor deed opeens een poging om op 7 bougies te starten. Toen alles aangesloten en weer geprobeerd; de motor liep toen bijna en kuchte een beetje maar stopte er toen weer mee. Toen weer eens de bougie gecontroleerd en er kwam helemaal geen vonk meer. Wel stonk hij duidelijk naar benzine. Toen kreeg ik verdenking tegen de kabel tussen module en bobine; deze gecontroleerd jawel hoor, hier zat het euvel. Er waren 2 kabels die een kabelbreuk hadden. Deze verbindingskabel gerepareerd en toen mijn nieuwe Hella ontstekingsmodule gemonteerd en jawel hoor. De motor liep, maar nog niet van harte. Stationair bleef hij nog niet lopen. Uiteindelijk sloeg hij af en was weer niet aan de gang te krijgen. Stonk nog steeds erg naar benzine.
Nog maar eens wat gaan zoeken en lezen en de volgende dag de mengsel schroef helemaal terug gedraaid om een armer mengsel te krijgen. Hier had ik zelf waarschijnlijk aan gedraaid en dit niet goed teruggezet. Ook nog het zuigertje van de drukregeling gecontroleerd of daar mogelijk iets van vuil tussen zat, maar alles OK. En toen gebeurde het.........ik draaide de sleutel om en hij startte meteen en liep ook meteen mooi rond!! Het startprobleem lag dus aan de kabel tussen de ontstekingsmodule en de bobine
Eindelijk dus alles weer OK!
Iedereen hartelijk dank voor de ondersteuning bij het zoeken naar de oorzaak van mijn raar startprobleem.
Achteraf kloppen de diverse fenomenen met de oorzaak, maar om meteen op die kabelbreuk uit te komen heeft toch even geduurd. Als je niet aan de kabel kwam maakt hij dus nog net genoeg contact om te starten, maar als je met de kabel bewoog, bijvoorbeeld om een andere module te testen, dan was de breuk compleet en gebeurde dus niets.
Biesie

Berichtdoor Douwe » 18 nov 2014, 08:22

Mooi dat je het toch heb weten op te lossen
van die zwevende problemen zoals kabel.breuk is vaak moeilijk om te vinden
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
LPG: Ja

Berichtdoor Foofigter » 18 nov 2014, 13:06

Hai,

Gefeliciteerd dat hij werkt...toch wil ik je adviseren even langs Zutphen te gaan om de afstelling te controleren.
Je gaf aan zelf wat aan de mengschroef gedraaid te hebben, zonder juiste apparatuur kun je dat niet gokken.
Het kan namelijk gebeuren dat je onder het rijden je gas loslaat ( je draait de snelweg af ) en dat het mengsel niet goed is...wat tot gevolg heeft dat de motor afslaat. En zonder motor is het lastig sturen op de afrit.
Zelf heb ik dit namelijk ook meegemaakt omdat garage Verbeek in Alkmaar onkundig bezig waren. In Zutphen bij Hans en Danker is dat goed opgelost geworden. Jij woont een stuk dichterbij...gaan !!! Is nog gezellig ook.

Grtz Jeroen
Foofigter
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1983

Vorige

Keer terug naar Techniek