door mbsam » 12 jan 2015, 23:16
eind jaren'90 met een nieuwe vrachtwagen gaan rijden waarbij de versnellingsbak was gevuld met vol-synthetische olie welke volgens fabrieksopgave pas bij 400.000km ververst diende te worden.
Na ca. 200.000km kraakte de bak in alle hoofdversnellingen.
Op advies van een oude rot in het vak de olie vervangen voor "ouderwetse" minerale olie die ieder jaar ververst diende te worden en binnen 2 maanden was het gekraak over en zonder problemen doorgereden naar 900.000km met de jaarlijkse verversingen, ook toen schakelde de bak nog probleemloos.
Minerale olie is minder schraal, dus iets vetter, dan de half of vol synthetische olie en dus wellicht een verklaring dat je bij de koude start de distributieketting hoort, bij gebruik van een minerale olie kan dit na enige tijd verminderen of zelfs geheel verdwijnen.
Zeker als er altijd minerale is gebruikt en nu plots met synthetische olie wordt ververst kan dit de oplossing zijn als de kettingspanner en de ketting zelf in orde zijn.
Veel succes.
Groet Sam