In opdracht van 1 van onze forumleden zijn we een kleine 2 jaar geleden begonnen aan het technisch in orde maken van zijn "Amerikaanse" 500SEC uit 85 (type 1)
Tot op heden zijn er echter een paar zaken die niet op te lossen zijn, ondanks inzet van alle bekende gerenommeerde kenners van de W126 (waar ik mezelf toch ook wel toe reken)
LET OP
Lees het verhaal goed en volledig voordat je met een reactie komt
Want 99,99% van de mogelijkheden en opties zijn al eens geprobeerd
De auto:
500SEC, 1985, amerikaanse uitvoering, airco (met druktoetsbediening), cruisecontrol
De luchtpomp was reeds verwijderd van de motor
Alle vacuumleidingen zaten verkeerd aangesloten en waren dusdanig verhard dat deze bijna vanzelf braken (ook die van de rembekrachtiger)
De start:
Rommelig en veel te hoog (1500 toeren) stationair lopen. Dit zowel op LPG als op benzine (geen enkel verschil)
Ook trok de auto niet helemaal zoals het zou moeten zijn, zeker in de hoge toerentallen niet
Tevens hadden er al een aantal backfires plaatsgevonden. Hetluchtfilterhuis stond al volledig bol
Inmiddels gedaan:
Alle vacuumleidingen vervangen, incl rubberen aansluitstukken
Alle rubber delen in de motor vervangen zoals; 8x rubbers onder het inlaathuis, slangen over injectoren volledig, slangen van en naar koudstartventiel en stappenmotor, afdichtrubber onder luchtfilterhuis
Alle pakkingen in het inlaattraject zoals; tussen inlaatspruitstuk en blok, onder gasklep
Alles van en naar de injectoren zoals; 8x hulsjes met rubbertjes
Luchtfilter, brandstoffilter, brandstofpomp gewisseld met andere evenals drukaccumulator. Brandstofsysteem gereinigd met reiniger en volledig doorgeblazen
Spinnekop, rubber onderbak met pakking (nieuw), afdichting spinnekop en LMM, Luchtmassameter zelf i.v.m. kromme arm en de gasklep met schakelaar (getest op werking)
De drukaccumulator die op de LMM gebouwd was (amerikaanse uitvoering) is verwijderd.
Ontstekingsmodule gewisseld
Leerlauf is gereviseerd door Rene. Daarna is er ook nog eens een complete set stappenmotor met bijbehorende leerlauf van een goed lopende amerikaanse 500 op deze SEC gezet om te testen (zonder resultaat)
Gaschoke geplaatst zodat de koude start met een rijker mengsel verloopt (minder kans op back-fires)
Meerdere malen volledig afgesteld zowel; ontstekingstijdstip (met controle ontstekingswerking), co op LPG en op benzine
Nieuwe verdeelkap, bougies, kabelset (alles van Bosch)
Overspanningsrelais, brandstofrelais, alle aanwezige vacuumpotjes en schakelaars vervangen
Alle elektrische verbindingen nagelopen en zonodig hersteld
Alle temperatuursensors nagemeten
We hebben 5 verschillende vacumschema's weten te bemachtigen die op deze auto van toepassing zouden kunnen zijn
Geen van allen komt exact overeen met deze auto. Zo missen er soms ventieltjes etc op de tekening of zit er bijvoorbeeld een andere vacuumvervroeger op.
Uiteindelijk alle mogelijke aansluitschema's zo goed mogelijk gereproduceerd maar niets hielp
Alle vacuumleidingen naar binnen afgedopt om vacuumlekkage binnenin de auto uit te sluiten
Geen lambdasonde aanwezig in de uitlaat. Ook geen aansluiting voor gevonden in de auto
Uitlaat is open
De test met remmenreiniger over de motor levert geen vacuumlekkage op
Resultaat:
Auto blijft 1200 toeren stationair lopen (dit lost nooit op)
De vacuummeter op het dashboard staat soms wel links in de hoek bij stationair maar ook zomaar een kwart uit de hoek. Dit kan per keer gasgeven (en terug laten vallen naar stationair) verschillen
Auto blijft regelmatig slecht trekken (bij toerentalen boven de 3000). Soms doet ie het echter zomaar een paar weken prima.
Zeer regelmatig backfires op LPG tijdens optrekken (inmiddels is de arm in de LMM alweer krom)
Het enige wat geholpen heeft om het stationair toerental te verlagen was een carrosseriering met 6mm doorgang te plaatsen in de rubber slang die vanaf de koudstartventiel naar de stappenmotor gaat
Maar dan loopt ie koud veel te langzaam en blijft ie matig trekken. ook start ie dan bijna niet
Ook kreeg ie vaker last van back-fires
Inmiddels heeft Sterrencentrum Elburg er al menig uur in gestoken
Hans van de hobbyhut zich erop stuk gebeten
Meerdere, zeer bekende, technische forummers er hun mening over gegeven
En ben ik er zelf al zeker 50 uur mee zoet geweest..... Maar zonder resultaat
Wie denkt de gouden tip te hebben
Want wij weten het echt niet meer
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.