[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hoge toeren bij koude motor 380SE type1 : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 00:01

hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 03 maart 2015, 14:39

Jongens, heb mijn 380SE van stal gehaald en doet nu iets 'raars'.

Bij koude motor loopt hij stationair heel hoog, zeker 2000rpm.
En als de motor warm is, zakt het weer terug naar normaal.

Als je de auto start, lijkt hij normaal te lopen. Gewoon rond de 1000rpm en de fan draait rustig mee maar dat was altijd zo. Dat is toch normaal?

Na een paar minuten gaat de fan in super hoge snelheid draaien en loopt de toeren op naar dik 2000rpm. dat is flink kabaal voor stationair.

Wat zou dit kunnen zijn? ik dacht de visco maar als je de auto net start, dan draait hij wel mee maar niet op volle toeren......
Laatst bijgewerkt door Brown op 03 maart 2015, 15:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Neerven » 03 maart 2015, 14:43

Vind 100 toeren wel een beetje weinig ;), denk dat je 1000 bedoelt. Koud zou hij +/- 800 toeren moeten doen en warm +/- 600. Denk aan de koudestart regelaar.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2333
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 03 maart 2015, 15:15

inderdaad weinig. gelijk gewijzigd. kon nog niet..

koude start regelaar. hoe zou ik dat ook anders kunnen testen?


ik heb een beetje zitten rondlezen. zou het niet de warm loop regelaar kunnen zijn?
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Douwe » 07 maart 2015, 11:38

Overspannings relais slecht contact
vacuüm lekkages
leerlauf module
airco ingeschakeld misschien
dan gawt motor ook hoger lopen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor W126ortaoren » 07 maart 2015, 12:02

Indien nodig. Ik heb hier nog een leerlaufmodule liggen. Pm mij maar als je hem nodig hebt ;)
W126ortaoren
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 31 aug 2014, 13:34
Woonplaats: Gent belgie / terneuzen zeeland
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 08 maart 2015, 17:27

de vraag is natuurlijk hoe je die dingen test. tips zijn welkom

maar ik dacht dat het toch wat nauwkeuriger in te schatten zou moeten vanwege de specifieke symptomen.

airco denk ik niet. die is leeg.
leeflauf module ga ik testen. heb toevallig nog eentje liggen.
OVP ga ik proberen maar zou niet weten waarom dan bij een warme motor geen problemen oplevert.
vacuumlekkage? moet ik dan ook niet andere problemen hebben?

hoe test ik de koudestart regelaar? en wat is trouwens het verschil met een warmteloop regelaar?

laatste vraag. kan het de visco zijn?
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Douwe » 08 maart 2015, 18:37

Visco werkt op thempratuur als hij al defect zou zijn
dan gawt nog de motor niet hoger in toeren lopen
vacuüm lekkages kunnen thempratuur gevoelig zijn
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor ElGriffo » 08 maart 2015, 19:30

1000 toeren bij warme motor is ook wel aan de hoge kant vind ik .

Kan ook zo maar een sensor die een verkeerd signaal af geeft . Met SE standaard 1000
Zit je vrij snel te hoog .
ElGriffo
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 08 maart 2015, 19:41

het was (toen alles nog normaal was) bij koude start rond de 1000 toeren maar zakte dan al vrij snel terug naar ongeveer 800. en bij warme motor zakte het nog wat in tot tussen de 600 en 700
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor ElGriffo » 08 maart 2015, 19:59

Probeer eerst je leerlauf module maar eens
ElGriffo
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 08 maart 2015, 22:04

morgen na het werk even de leerlauf module en dan de OVP als het eerste niets geholpen heeft. en dan meld ik me weer terug.
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor ElGriffo » 08 maart 2015, 22:16

Meestal brand het ABS lampje ook als het OBF defect is
ElGriffo
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 08 maart 2015, 23:01

ABS gewoon goed.... laten we hopen dat het die leerlauf module is want dan ben ik snel klaar.

wel vervelend/jammer dat hij helaas niet perfect de stalling is uitgekomen.....
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor ElGriffo » 08 maart 2015, 23:32

Stilstand is geen voorruit gang ;)
ElGriffo
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 09 maart 2015, 17:01

ok, ik heb nieuws. die andere leerlauf module erin gezet en het schiet gelukkig niet meer naar 2000+ rpm bij koude motor.

MAAR ik ben er ook weer achter gekomen waarom ik een andere module erin gezet had. want nu loopt hij stationair iets boven de 1000 rpm en dat is niet goed. pas bij hete motor zakt het terug naar 550-600 rpm.

dus waarschijnlijk is deze leerlauf module ook niet te vertrouwen en zou heel graag een keertje een (bewezen) goede erin willen zetten om de boel uit te sluiten.

daarnaast heb ik ook een ander probleem (ondekt?) en dat is dat als de motor echt lekker warm is en terugzakt naar 550-600 rpm, de motor staat te schudden. ik dacht altijd dat dit kwam omdat 600 toeren te laag was maar begrijp dus dat 600 goed is. ...

pffff......
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Douwe » 09 maart 2015, 20:22

Normaal lopen ze rond de 650 a750
als blok schud ka het een te laag co zij
maar kan ook goed zijn dat je ontsteking problemen heeft
bv kabels bougies of verdelerkap en rotor
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Brown » 09 maart 2015, 20:42

kan hij ook schokken omdat hij te lage toeren loopt? 550rpm?

bij de afgelopen 2 APK's steeds de CO2 goed..... dus dat zou het niet moeten zijn, toch?

anyway, ik ga morgen even de bougies bekijken. heb nog 8 goede liggen dus ga ze voor de grap even erin zetten.

als dat het niet is kijk ik wel naar de rotor en de kap. en dan de kabels doormeten. hoe doe ik dat?

8 cylinder is nieuw voor mij. mijn W124 is een 230 en mijn W201 zijn 2.0's. voor die heb ik van de hele nieuwe ontsteking een setje extra van liggen maar niet voor de V8.

maar goed, blijft het probleem van te hoge toeren bij stationair. iemand een leeflauf module liggen die ik even mag uitproberen voor een 380SE? zal morgen ook even het onderdeelnummer posten.
Brown
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Douwe » 09 maart 2015, 20:48

[*]kan ook heel goed vacuüm lekkage zijn

mare rijd anders even bij iggy forum naam 560snel
die kan je vast verder helpen :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor ElGriffo » 09 maart 2015, 21:18

Rijd inderdaad even langs Ivar (560snel). Die heeft ook een toppie 4gasmeter en die
Kan wat zeggen over de mate van verbranding . Co alleen Zegt niet alles , het HC is ook een belangrijk cijfer

Ook heeft Ivar genoeg kennis en ervaring om de motor op het eerste oog te beoordelen

Labels meet je door de kabel aan beide zijdes los te maken en dan op de contactpunten meten . De bougiedoppen
Zijn 1Kohm dus de kabels zullen dan ook rond dit getal zitten. Vaak meet je tussen de 1,1 en 1,3 Kohm
belangrijk is dat alle kabels redelijk gelijk bij elkaar qua waarde zitten , wijkt er 1 of 2 veel af van de andere
Dan is dat verdacht.
Controleer ook de contact punten op corrosie en of de doppen nog goed vast zitten . De kabel zelf ook op beschadigingen controleren
ElGriffo
 


Re: hoge toeren bij koude motor 380SE type1

Berichtdoor Douwe » 09 maart 2015, 21:22

het kan maar zo dat de weerstand in de dop kapot is
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten