[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Startmotor probleem ! : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 17:22

Startmotor probleem !

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 31 mei 2010, 10:30

Al bij aankoop vorig jaar merkte ik dat de startmotor een keer doorschoot, kan een keer gebeuren dacht ik dus vooruit! Vooral bij koude motor trad dit euvel steeds vaker op en toen heb ik er maar eens een ruil(revisie) startmotor in gezet. Aanvankelijk dacht ik dat het nu over was maar helaas het komt nu nog steeds af en toe voor dat ik een paar keer moet starten om de motor rond te draaien. Wat een pokkegeluid geeft dat dan, tja hoe leg ik het uit, het is een soort gierend geluid. Gisteren ben ik de brug op geweest om de starterkrans te inspecteren, tja wel wat gebruiks sporen maar toch geen verrotte krans naar mijn mening.
Ik heb dus sterk de indruk dat de vrijloop koppeling van de "revisie"startmotor net als m'n oude niet goed is. Ik heb er garantie op dus ga ik er mee terug en hoop op een goede afloop. Volgens mij gaat er bij een revisie startmotor niet standaart een nieuwe vrijloop koppeling op en of die op een belaste testbank opstalling is geweest is ook maar de vraag.
Ik vond een soort gelijk geval op het Mercedesforum en hoop dus dat het in mijn geval ook een falende ruilstarter is. Voorlopig laat ik de starterkrans nog even op z'n plek maar ja als een andere starter geen uitkomst biedt dan ...................
Zijn er forumleden die soort gelijke ervaringen hebben en hoe slecht moet een starterkrans zijn om problemen met starten te geven?
Ben vanaf vanmiddag even weg met de motor naar Karinthie voor een dag of 8 dus ik ben benieuwd naar de reaktie's als ik terug ben, ik laat iig weten hoe het afloopt.
Gangisallesman
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Douwe » 31 mei 2010, 20:11

zodra er bramen op de starter krans zitten is het een aanrader deze weg te fijlen
en vermoedelijk heb je last van een te trage startrelais
is vaak even startmotor eraf halen relais uitelkaar halen en de magneet delen schoonmaken desnoods even smeren met een teflon droog smeer middel
ook je bendix dit is het tandwiel wat uit hoort te schieten bij het starten zou je even kunnen controleren op speling en desnoods even wat smeren met wat vet
de vrijloop waar jij het over hebt is pas noodzakelijk als de motor aanslaat en het de bendix mee gaat draaien
als deze defect zou zijn zou hij in totaal niet weer starten en zou je alleen de startmotor vrij horen rond draaien of als je motor aanslaat zou je de startmotor heel hard mee horen huilen
vaak worden dit soort dingen veroorzaakt door vervuiling van de startmotor
of te droge/ruwe glijdelen
wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een verkeert afgestelde startmotor
dan begint de bendix al te draaien voor hij volledig uit is en dan krijg je het tanden knarsen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Rene500SEC » 31 mei 2010, 20:25

Simpele vraag...heb jij die dikke plaat tussen de startmotor en de bak gemonteerd?
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 08 jun 2010, 21:20

Die dikke plaat heb ik inderdaad weer gemonteerd bij het monteren van de ruilstarter , zou ik die plaat beter weg kunnen laten dan ?
Hoor 't graag , Ad
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor ElGriffo » 08 jun 2010, 21:32

Je moet de 2 startmotoren eigenlijk goed vergelijken, bij sommige type's

moet de dikke plaat er tussen en bij nieuwere gewijzigde type's moet hij weer
weg gelaten worden

Grt
ElGriffo
 


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 09 jun 2010, 14:32

Tja dat met die nummers wordt lastig want zoals gezegd ik heb een ruiler en zal zo niet makkelijk de nummers kunnen vergelijken .
Gisteren startte die weer niet maar nadat ik de krukas poelie een stukje verdraaid had pakte die wel . Dus toch die starterkrans slecht .
Ik heb nu een paar uur onder de Benz gelegen om de tanden wat te ontbramen en zal wel even zien hoe lang het goed gaat , wat een butklus zeg , de blaren heb ik op m'n vingers . Ondertussen kan ik op zoek naar een knappe starterkrans .
Iemand enig idee hoeveel zoiets kost bij de dealer ?
Iemand een echt goede gebruikte liggen ?
Zal eventueel wel ff een te koop gevraagd plaatsen .
Bedankt zover .
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Rene500SEC » 09 jun 2010, 14:37

Ring moet je er wel tussen leggen hoor,anders komt hij tever naar voren.

Starterkrans kost gemiddeld 10e alleen als je hem erop wilt zetten kan de bak eraf.

Maar ik neem aan dat je daar al aan had gedacht.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 10 jun 2010, 13:34

Gemiddeld 10e , als je daar 10 euro mee bedoeld dan ben ik verbaast , zo goedkoop .
Tja bak eraf dat was me bekent en daar ben ik niet blij mee maar dat gekloot met starten is eigenlijk geen optie met drie weken vakantie met de Benz in het verschiet .
Binnenkort dan maar een dag vrij plannen en een brug regelen .
Auto staat nu bij Reprofair voor gasinbouw en is als het goed is vrijdag klaar .
Al met al heb ik flink geinvesteerd in het krijgen van een super mooie en hopelijk betrouwbare Benz , maar dus nog even doorbijten .
Bedankt voor tips zover , Ad
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Rene500SEC » 10 jun 2010, 16:14

Even Ivo van MB only bellen,had ik die van mij ook gehaald.

Je zou even Partsstore in vlijmen kunnen bellen,die kunnen het voor jou doen.

Binnen een dag moet zoiets wel te doen zijn.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 10 jun 2010, 20:59

Vandaag een nieuwe besteld bij de dealer want de tijd begint te dringen . Hopelijk gaat het binnenkort goed komen met de ingreep .
Misschien dat ik wat fotootjes schiet tijdens de reparatie .
Later.... Ad
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Rene500SEC » 10 jun 2010, 21:26

ben erg benieuwd dus laat maar komen.

Zorg dat je een ratel hebt(dop17) die je flink kan verlengen met een kniestuk eraan.

Maar begin met de boutjes van de koppelomvormer los te draaien,om snel te zijn kan je de startmotor elke keer door verbinden,zo zie je de volgende rij voorbij komen.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor ElGriffo » 10 jun 2010, 21:29

Sommige hebben ook een inbus, maar inderdaad zorg dat je een
heeeeeeeeeeele lange verlengstuk hebt.

Grt
ElGriffo
 


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Douwe » 11 jun 2010, 20:19

voor je de nieuwe krans gaat monteren zou ik eerst zorgen dat de startmotor zijn werk goed gaat doen
trek hem er eens onder uit haal het startrelais eens uitelkaar en kijk of hier opgedroogt vet inzit
dit zorgt vaak voor een trage uitslag van de bendix waar door de elektro motor eerder draait
dan dat de tandwielen inelkaar geschoven zijn
van daar het tandknarsend starten
ook even voor in de kop het lager busje controleren van de bendix of hier ruimte opzit
tevens de as waar de bendix over heen naar vooren hoort te schieten schoonmaken en wat nieuw vet erop
hier na zal je geen problemen meer hebben mits de lageringen goed zijn en het startrelais nog ongeschonden is van binnen
ook kan er een afstel schroef opzitten die de uitslag van de bendix in combinatie van het startrelais kan veranderen
hoe het precies ook al weer zat weet ik niet meer maar er zijn startmotoren die dus afgesteld kunnen worden
ook kan je stuurstroom die het startrelais bedient te laag zijn
dit geeft dan het zelfde probleem dat de bendix traag naar voren komt en het tandwiel al draait voor hij bij de krans is
dus wat je zou kunnen controleren voor je aan het vervangen van de starterkrans begint
is smeren van de startmotor
controleren stuurspanning grote kans dat dit het probleem is
kan massa probleem zijn maar vaak is het voeding probleem
dus mogelijk is dat je spanning vanaf het contact slot niet hoog genoeg kan zijn
wat je zou kunnen doen om dit heel simpel uit te sluiten is
van af de plus van je accu een draad pakken met een druk knop en de andere uiteinde van de knop een draad verbinden aan de stuurstroom aansluiting op de startmotor
en tijdelijk op deze manier starten
geeft dit het gewenste resultaat dan weetjedat er mogelijk een probleem is met of je contact slot of een voeding aansluiting ergens in de auto naar je dashbord
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 13 jun 2010, 13:27

Heel erg bedankt voor alle tips .
Welnu , ik vrijdag de auto ophalen bij Reprofair omdat die LPG hadden ingebouwd , prima voor mekaar maar toen ze de auto wilde starten voor me om het een en ander uit te leggen hoorde je alleen een klik , godver de godver ... , na tikken op de startmotor ging de starter op een gegeven moment draaien maar loste niet meer , godver de godver..... , die arme gasten op hun rug onder m'n net getectileerde auto om maar weer wat klappen op de startmotor te geven , ken je dat net voor vijven vrijdag middag ?
Pfffff , eindelijk na zeker een kwartier kutviolen loste de starter en sloeg de auto aan .
Wat wel direct duidelijk was met dit gedonder is dat de starter zeker ruk is en dat blijkt nu ook wel . Ik heb vanmorgen weer een paar uur over het beton gerold en de ruilstarter ligt er onderuit . Wat blijkt nu , de pen die de hevelwerking moet verzorgen om bij het inkomen van het relais het rondsel uit te doen slaan is er gewoon uit , weg , foetsie .
Tjonge , jonge wat ben ik er klaar mee zeg , maar goed ik heb wel iets wat al deze ellende heeft veroorzaakt en als het nog een beetje meezit kan de starterkrans blijven zitten (iig voorlopig).
Morgen naar het revisie bedrijf voor hopelijk een nieuwe startmotor want het vertrouwen in deze is helemaal weg .
Later.....Gangisallesman
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor probleem !

Berichtdoor Gangisallesman » 14 jun 2010, 23:52

Vandaag naar het revisiebedrijf gegaan en daar kreeg ik een andere ruiler mee , omdat ik de startmotor eraf had kon ik de starterkrans met een schuurschijfje op de boormachine mooi opfrissen . Daarna de krans wat ingevet met grafietvet . Ik wil nog niet te vroeg juichen maar het lijkt erop dat m'n probleem is verholpen . Tja de nieuwe starterkrans die ik al gekocht had laat ik graag in de verpakking .
Het genieten van de SEC is begonnen , wat een fijne auto ,ik ben helemaal blij !!!
Tot gauw op een of andere meeting , Ad.
Avatar gebruiker
Gangisallesman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 22 jan 2010, 20:08
Woonplaats: Nieuwkoop
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron