door Douwe » 17 okt 2015, 08:47
Een bericht van een ander forum gekopieerd
Voor de 300SD (1980-1985):
Het 'dingetje' wat je zoekt kan in de dop van de diagnosestekker verwerkt zitten. Het is een soort van signaalversterkertje, die zal waarschijnlijk de geest hebben gegeven.
De diagnosestekker is in elke W126 te vinden, normaal gesproken afgesloten met een simpele plastic schroefdop. De schroefdop van de 300SD is wat hoger om ruimte te bieden aan het stukje elektronica wat erin is gegoten. (is onder de motorkap te vinden, aan de linkerkant op een soort van steuntje)
Voor de 300SDL (1985-1991):
Het toerentalsignaal komt hier van de EDS (Electronic Diesel System) af, een stuurmodule die achter het paneel bij het voeteneind van de passagier zit.
Die module (EDS) hangt ook achter de overspanningsbeveiliging. Die overspanningsrelais (rode dop met zekering erop) staan bekend om hun kuren. Ik zou die dan ook zeker in de diagnose meenemen.
Het toerentalsignaal zou aan pin 16, 21 en 25 te meten moeten zijn. Pin 25 hangt aan de toerenteller (groen/gele draad) en maakt een omweg via de stuurmodule van de airco (omdat de airco bij bepaalde toerentallen wordt uitgeschakeld).