door Leeflang » 22 nov 2015, 14:59
Ik denk wel dat het principe hetzelfde is.
Of de sensor ook past weet ik niet.
Bij ASR is in ieder geval een ander onderdeelnummer gebruikt, maar dat is ook niet zo gek, want het nummer geldt dan voor beide sensoren tegelijk.
Ik denk ook dat het in principe wel zou moeten werken, voor ABS worden m.i. de snelheden van de wielen voor en achter of links en rechts niet met elkaar vergeleken.
Het gaat er immers om dat de wielen niet blokkeren en dat kan per wiel heel anders zijn door andere omstandigheden (b.v. als je met twee wielen in de berm rijdt en met twee wielen op asfalt).
Bij blokkeren van één wiel wordt niet de remdruk van alle wielen verminderd, maar alleen die van het blokkerende wiel.
Althans, zo zou ik het gebouwd hebben, maar ze hebben mij niets gevraagd toen het systeem werd ontwikkeld.
Bij de W126 is er maar 1 ABS sensor op de achteras, dus normaliter wordt de gemiddelde snelheid van beide achterwielen gemeten en worden beide achterwielen minder geremd, pas als beide (dreigen te) blokkeren.
Het kan dus best zijn dat één achterwiel blokkeert zonder dat het systeem ingrijpt.
Zal wel geen kwaad kunnen, de auto zal nog wel rechtuit rijden als een achterwiel blokkeert, maar niet als beide blokkeren.
Optimum aut nihil.