Ik heb enkele vragen over mijn oliedruk.
Zoals ik eerder heb beschreven is mijn auto omgebouwd naar een diesel versie voorheen 560SEL nu 300TD bj94. Alles is super netjes afgewerkt aan de auto metertjes lampjes kabels alles is prima omgebouwd en functioneel.
Als ik naar mijn oliedrukmeter kijk tijdens het optrekken dan zie ik dat deze rustig omhoog gaat geleidelijk met de toeren naar 3 bar. Bij andere Mercedes zie ik dat deze metertje in een keer naar drie bar schiet. Mijn auto loopt op 650 toeren stationaire en heeft bij bedrijfstempratuur 1,5 bar olie druk.
(stationair schommelt mijn olie meter totaal niet) (olie mobile 15w40 half synt).
Als ik bijvoorbeeld 80 km/p rijd in de vierde versnelling dan zit mijn toerbereik net onder de 1500 toeren en dan wordt de 3 bar niet bereikt en loopt die op 2,7 bar. Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken? Als ik dan gas geef en boven de 1500rpm rijd dan zit hij wel gelijk op 3 bar+ ?
Verder is mij opgevallen (3maanden gelden) dat ik tijdens een rit in het oosten van Turkije
(buiten tempratuur 25+ Celsius +airco aan en zeer gebergte steile wegen) op de snelweg mijn olie lampje ging branden. Dit gebeurde bij een snelheid van 140 km/h bergopwaarts. (vrachtwagens trokken bijna stapvoets de helling op) Ik merkte op dat mijn oliedruk op 2,4 bar stond na terug schakelen (3) vaart minderen werd wel ongeveer 3 bar olie druk bereikt. Toen ik weer bergafwaarts reed en de auto niet belaste ging mijn olie lampje weer uit en had ik weer een goede olie druk gewoon 3 bar in de vier.
Na bepaalde onderzoeken ben ik erachter gekomen dat mijn olie te heet is geworden tijdens deze zware belasting berg opwaarts, en uiteraard hete olie betekend dunnere olie. Mijn conclusie was dat de oliepomp de hete dune olie niet genoeg op druk kreeg en na afkoelen weer wel. Paar dagen na het incident heb ik weer hetzelfde probleem gehad bergopwaarts zware belasting 25 + temp buiten weer oranje lampje aan te weinig oliedruk na afkoelen paar minuutjes later bergafwaarts oliedruk normaal lampje uit. Tot op heden is het lampje niet meer gaan branden buiten tempratuur rond de 0 graden landschap Istanbul weinig bergen!
Auto is voorzien van aparte oliekoeler (soort langwerpig radiatortje aan de voorkant van de auto met 2 olie leidingen erop eentje vanuit mijn oliefilterhuis andere leiding niet naar gekeken waar die van af komt of gaat.
Moet ik mij zorgen maken ...? Of is dit normaal bij zware belasting warme temp buiten 25 Celsius + ?
Mvg