[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94) : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 14:25

Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 29 jan 2016, 01:28

Ik heb enkele vragen over mijn oliedruk.
Zoals ik eerder heb beschreven is mijn auto omgebouwd naar een diesel versie voorheen 560SEL nu 300TD bj94. Alles is super netjes afgewerkt aan de auto metertjes lampjes kabels alles is prima omgebouwd en functioneel.

Als ik naar mijn oliedrukmeter kijk tijdens het optrekken dan zie ik dat deze rustig omhoog gaat geleidelijk met de toeren naar 3 bar. Bij andere Mercedes zie ik dat deze metertje in een keer naar drie bar schiet. Mijn auto loopt op 650 toeren stationaire en heeft bij bedrijfstempratuur 1,5 bar olie druk.
(stationair schommelt mijn olie meter totaal niet) (olie mobile 15w40 half synt).

Als ik bijvoorbeeld 80 km/p rijd in de vierde versnelling dan zit mijn toerbereik net onder de 1500 toeren en dan wordt de 3 bar niet bereikt en loopt die op 2,7 bar. Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken? Als ik dan gas geef en boven de 1500rpm rijd dan zit hij wel gelijk op 3 bar+ ?

Verder is mij opgevallen (3maanden gelden) dat ik tijdens een rit in het oosten van Turkije
(buiten tempratuur 25+ Celsius +airco aan en zeer gebergte steile wegen) op de snelweg mijn olie lampje ging branden. Dit gebeurde bij een snelheid van 140 km/h bergopwaarts. (vrachtwagens trokken bijna stapvoets de helling op) Ik merkte op dat mijn oliedruk op 2,4 bar stond na terug schakelen (3) vaart minderen werd wel ongeveer 3 bar olie druk bereikt. Toen ik weer bergafwaarts reed en de auto niet belaste ging mijn olie lampje weer uit en had ik weer een goede olie druk gewoon 3 bar in de vier.

Na bepaalde onderzoeken ben ik erachter gekomen dat mijn olie te heet is geworden tijdens deze zware belasting berg opwaarts, en uiteraard hete olie betekend dunnere olie. Mijn conclusie was dat de oliepomp de hete dune olie niet genoeg op druk kreeg en na afkoelen weer wel. Paar dagen na het incident heb ik weer hetzelfde probleem gehad bergopwaarts zware belasting 25 + temp buiten weer oranje lampje aan te weinig oliedruk na afkoelen paar minuutjes later bergafwaarts oliedruk normaal lampje uit. Tot op heden is het lampje niet meer gaan branden buiten tempratuur rond de 0 graden landschap Istanbul weinig bergen!

Auto is voorzien van aparte oliekoeler (soort langwerpig radiatortje aan de voorkant van de auto met 2 olie leidingen erop eentje vanuit mijn oliefilterhuis andere leiding niet naar gekeken waar die van af komt of gaat.

Moet ik mij zorgen maken ...? Of is dit normaal bij zware belasting warme temp buiten 25 Celsius + ?

Mvg
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor Walllie » 29 jan 2016, 13:31

tja wat is normaal voor een motor blok uit 1994 dus 22 jaar oud
je kan kijken naar een andere olie die ook bij hoge temperaturen nog goed blijft smeren
anders eens kijken of je olie koeler niet te klein is
of dat hij verkeerd geplaatst is (te weinig rij wind)

z.n knutsel project als dat jij hebt is door de meeste hier weinig over te zeggen
we weten weinig tot niks van jou type blok en het kan er firs uit zien mja als die de 25 graden
niet kan halen is er toch iets mis

ze rijden in de woustijn ook nog met die oude bakken rond w123d modellen enzo met ruim 1 miljoen op de klok
met buite temp van 50+ en hele families er in
zowel in egypte als in Marokko heb ik dit veel vuldig gezien

dus dan moet een nieuwe model W124 diesel blok het ook aan kunnen
maar als er geknutseld word en de koeling is slecht ja daar kunnen we je dan niet mee helpen

wellicht interessant om je bij het W124 forum aan te melden en die jongens weten 100% hoe jou blok in elkaar zit
wat wel en niet kan en wat wel en niet waar thuis hoord
en er zullen ook heus wel modificaties bekend zijn daar bij de kenners
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 29 jan 2016, 19:51

Dit is bij mij enkel gebeurd bij zeer zware belasting ma ik zal is proberen of ik iets kan posten via het W124 forum
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor RD500SEC » 30 jan 2016, 02:11

Je druk is wat aan de lage kant, kan door de olie komen, al is de specificatie wel o.k. Wanneer heb je voor het laatst ververst?
Door een vast zittende overdrukklep of een niet goed sluitende overdrukklep kan je ook een lagere druk krijgen en een tragere opbouw van druk zoals je beschrijft.
Een oliefilter kan ook roet in het eten gooien, het filter heeft een bypass voor als het filter dicht zit, soms gaat de bypass te vroeg open. Ook kan de o-ring die het filter afdicht defect zijn, of de oude er nog inzitten, zodat er twee zitten.
Ook kan het zijn dat de lagers van krukas of drijfstangen hun beste tijd gehad hebben.
Kijk eerst naar olie en filter, eventueel naar de overdruk klep als tweede, zorgen maken over lagers kan daarna wel.
Weet je iets van het verleden van de motor? k.m. stand?
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 30 jan 2016, 05:27

Km stand van de motor is 215 xxx km origineel. Vorige eigenaar heeft de auto bijna 4 jaar gehad (echte liefhebber) en auto heeft naar mijn mening goed zijn beurten gehad.

Ik heb zelf nadat ik de auto gekocht heb gelijk alle filters olie alles vervangen (olie mobile 15w40)
(voorheen zat er 20w50 in) Ik heb de motor ok gelijk geflusht met wurth motor flush.

Motor loopt heel zuiver, stabiel en stilletjes wanneer deze warm is in ieder geval.

Zou het misschien kunnen liggen aan de oliepomp zelf dat deze niet meer goed is...? Die o ringen zal ik binnenkort controleren.

Bedankt voor de reactie als er meer op te merken is hoor ik het graag
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor RD500SEC » 30 jan 2016, 18:50

Een oliepomp die stuk is bij een dergelijke km stand is niet waarschijnlijk, maar uitsluiten moet je het ook niet.
De druk meten met een mechanische meter om een goede diagnose van de druk te kunnen maken is eigenlijk essentieel.
De drukzender voor de oliedruk kan defect zijn. Slecht contact bij zender of dashboard kan een foutieve aanwijzing geven.
Ik zou beginnen met plaatsen van een nieuw filter, bij voorkeur met verse olie, tenzij dat er recent in zit.
daarna de druk meten met een mechanische meter als het probleem nog niet is opgelost en eventueel de druk kleppen controleren. Helpt dat niet kan je lagers en/of oliepomp bekijken.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 30 jan 2016, 22:14

Olie en filters zijn 3 maanden geleden vervangen.
maar ik ga is kijken bij de filterhuis of daar iets mis mee is.....

Waar kan ik de drukkleppen vinden....?
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 31 jan 2016, 16:34

Ik heb vandaag de pen uit de oliefilter getrokken en wat blijkt allebei de o ringen zijn zo hard als ijzer. Ze zaten vast er zat geen beweging in (aangekoekt). Bij nader inspectie blijkt ook dat de o ringen zijn gekrompen ze vullen de gaten maar voor 80% . Ik denk gelijk vervangen maar het zondag pfff
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 01 feb 2016, 00:49

O-ringen oude
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk W126 (300 turbo diesel W124 blok bj 94)

Berichtdoor w126560td » 01 feb 2016, 14:24

Vandaag de o -ringen vervangen (helaas niet origineel MB Benz ga ik nog bestellen) merk direct verschil. Auto loopt nu stationaire met warme motor op 1,7 bar oliedruk. Als ik nu 80 km/h rijd in de vierde versnelling dan blijft hij wel gewoon op 3 bar staan wat voorheen niet mogelijk was.
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Woonplaats: Türkiye, İstanboel
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten