[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 19:08

Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor Shelby60 » 26 jun 2010, 11:25

Hoi allemaal

Zoals in ' even voorstellen' gemeld ben ik bezig met de problemen van mijn 380SEC op te lossen
Vandaag
probleem is dat de wagen onregelmatig loopt met stationair en op gas de ene backfire na de andere ( en loopt ook klote stationair )
Al vast veel voorgelezen op het forum en vandaag de injectie en injectors eraf gehaald en ook de vacuĆ¼m slangen gecontroleerd.
een en ander gevonden wat volgens jullie problemen kan geven maar toen ik de timing ging controleren ( van de distributieketting ) zag ik tot mijn grote schrik dat als de krukas op 0 staat ( BDP ) het merkteken aan de linkerzijde precies goed staat maar dat ik de krukas 15 graden kan draaien alvorens de rechterkant op het merkteken staat
Het lijkt me duidelijk dat dit het rotte lopen heeft veroorzaakt en het is mijn vraag hoe ik dit het beste kan verhelpen.
Het valt me ook op dat er veel speling op de ketting zit maar je hoort dat verder niet als de motor loopt
dus eigenlijk 2 vragen
1 hoe zet ik de rechter nokkenas weer op tijd
2 kan ik op een simpele manier de ketting wat strakker krijgen ( ik heb weinig behoefte om de ketting te gaan vernieuwen daar ik aan het kijken ben voor een 560SEC

graag jullie vakkundig advies
Shelby60
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 06 jun 2010, 09:54
Woonplaats: Leusden
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor Vlieger » 26 jun 2010, 17:43

Een versleten ketting strakker krijgen is onmogelijk.
Waarschijnlijk is de versleten ketting ook de oorzaak dat de nokkenas aan een zijde van tijd af is.
De versleten ketting kan namelijk tijdens het starten, een tand overspringen.

Om de nokkenas weer op het merkteken te zetten, zal je het nokkenas tandwiel moeten demonteren. Daarna de nokkenas op tijd draaien en dan het tandwiel weer monteren.

Wil je straks deze wagen met een mooi lopende motor verkopen, zou ik de ketting vervangen.
Dit vrij eenvoudig te doen; maak een schalm los (net als bij een fietsketting).
Koppel de uiteinden van de nieuwe en oude kettingen aan elkaar en terwijl je de ketting strak houdt, kan een maatje de motor met de hand ronddraaien tot de nieuwe ketting rond gelopen is.

Controleer de merktekens op de krukas poelie en nokkenassen, voordat je ketting koppelt.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor Shelby60 » 26 jun 2010, 18:01

ok dank je voor je antwoordt

gaat het dus om 1 ketting voor iedere kant of bedient een ketting beide zijde.
Een nieuwe ketting komt dus met een losse schakel?
dat zou mooi zijn want ik kan me herinneren dat er veel auto's zijn waarvan de distributieketting niet gesplitst kan worden.
ik ga in iedergeval morgen eerst een kijken wat een tand verzetten zal uitmaken want het viel me op dat de geleiders er nog perfect uitzagen en de stift van de spanner is hoegenaamd niet ingeslagen
Shelby60
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 06 jun 2010, 09:54
Woonplaats: Leusden
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor MadMiel » 26 jun 2010, 22:14

Hoi ik heb de kleppendeksels er ook af liggen en ik wil morgen ook even de krukas op 0 (BDP) zetten om zo de rek van de ketting te meten, MAAR hoe kan ik makkelijk de krukas draaien....

Volgens mij de bougies eruit(dan bouwt hij geen druk meer op) en ergens een ratel opzetten, maar waarop? Moet ik de fan verwijderen om er makkelijk bij te kunnen?
MadMiel
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 jun 2010, 21:06
Woonplaats: Chaam
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor KeesV8je » 26 jun 2010, 23:04

heel simpel. steek-of ringsleutel 22 op de poelie van de dynamo en met je hand de Vsnaar op spanning drukken en draaien maar.

succes kees
"HYBRID" you save, i use
W212 specialist
Avatar gebruiker
KeesV8je
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 406
Geregistreerd: 30 maart 2009, 22:21
Woonplaats: Hoofddorp
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor MadMiel » 27 jun 2010, 09:27

Welke kant draai je op als je voor de motor staat? (gevoelsmatig zou ik rechts opdraaien)
MadMiel
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 jun 2010, 21:06
Woonplaats: Chaam
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor Shelby60 » 27 jun 2010, 10:08

haal de verdeelkap eraf en kijk naar de rotor
die moet met de klok meedraaien
dus kijk even naar de rotor als je aan het draaien ben
even een vraagje van mijn kant
ik zie dat op de verschillende sites dat er kettingen worden aangeboden voor de 420-500 en 560 maar nergens staat de 380
is dat een andere ketting?????
ook zie ik 2 soorten de 186e en de 186f
welke is ok voor een 380SEC van 1983
Shelby60
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 06 jun 2010, 09:54
Woonplaats: Leusden
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor MadMiel » 27 jun 2010, 12:10

Naar rechts.. in mijn geval.
MadMiel
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 jun 2010, 21:06
Woonplaats: Chaam
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Distrubutieketting aan 1 kant niet op tijd

Berichtdoor Wasibi » 27 jun 2010, 13:00

Yep rechts in alle gevallen ;) (Mercedes dan)
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten