door JeroenF » 13 maart 2016, 22:13
Om even een oud topic nieuw leven in te blazen:
Ik ben bezig met het inbouwen van de Reiserechner in mijn 500SEL. Beter gezegd, hij zit er al in, maar hij werkt nog niet naar behoren.
Ik heb de Reiserechner van Marco overgenomen. Bij de aankoop zaten:
- Kabelboom
- ECU
- Aangepaste cockpit
- Bediening
- Aangepaste houtinleg
- Aansluitschema
Tijdens de wintermaanden heb ik me over het aansluitschema gebogen en heb de Reiserechner ingebouwd. Ik heb tevens de cockpit zodanig aangepast zodat de digitale klok op mijn eigen kilometerteller zit.
Wat 'ie wel doet:
- De klok en tijdsgerelateerde functies
- Actieradius
- Bediening en instellen
- Verlichting en display
Wat 'ie niet doet:
- Het verbruik
- De snelheid
Van de totale 13 stekkers heb ik er 9 met redelijke zekerheid thuis kunnen brengen en zodanig aangesloten:
- De stekker voor het brein (ECU)
- De stekker voor het display
- De stekker voor de toerenteller
- De stekker voor de bediening
- De stekker voor het massapunt achter het instrumentcluster
- De stekker voor het motormanagement (X61 - ligt los bij de ECU van het motormanagement)
- De stekker voor de verlichting (Terminal achter het rechter trappaneel van de bestuurder, op kniehoogte)
- De stekker voor continuspanning vanaf de accu (X35 - Accuterminal - Blauwe cirkel op de foto)
- De stekker voor diagnose (Deze ligt normaliter los tussen het tussenschot en de zekeringskast)
De volgende stekkers heb ik als volgt aangesloten, maar niet met zekerheid:
- Een wit/grijze kabel (grijze cirkel op de foto):
Deze blijft achter het instrumentencluster en heeft een ronde, enkelpolige stekker. Dit lijkt dezelfde stekker als die achter op de kilometerteller zit. Ik heb hem hier al eens op aangesloten, maar mijn Reiserechner geeft geen snelheid weer.
De kabel is momenteel niet aangesloten, omdat ik niet precies weet waar ik hem aan moet sluiten zonder andere kabels los te trekken.
- Een groen/zwarte kabel (groene cirkel op de foto):
Deze blijft achter het instrumentencluster en heeft er een o-ringetje aan zitten. Deze zou aangesloten moeten worden op X21/2. Ik heb hem aangesloten bij de andere groen/zwarte kabeltjes op een terminal achter het cluster. Dit zou iets met het remlicht te maken hebben?
- Twee zwart/rode kabels:
Deze zitten in de zekeringskast bij elkaar op een enkel o-ringetje. Hij zit aangesloten op zekering 6.
De kabel is ook gelabeld met '6'.
- Een grijs/rode kabel:
Deze zit in de zekeringkast, aangesloten op zekering 7.
Als ik de tekening goed heb begrepen, zou deze op zekering 11 moeten? De kabel is gelabeld met '7', vandaar dat ik hem op zekering 7 aan heb gesloten.
Ik heb achter mijn instrumentencluster een doorlussing tussen een paar kabels zitten (gele cirkel op de foto). De stekker in de rode cirkel zat achter op mijn kilometerteller. Ik weet dus niet waar ik de wit/grijze kabel op aan moet sluiten, zonder andere kabels los te trekken.
Misschien ook handige informatie:
Sinds de inbouw van de Reiserechner doet mijn cruise control het niet meer. Deze deed het voorheen ook niet altijd, maar het opnieuw starten van de auto bood altijd wel solaas. De cruise control werkte bij het starten, of niet. Hij valt dus niet tijdens het rijden uit.
Mijn vraag is of dat ik de kabels wel goed aan heb gesloten. Ook ben ik nieuwsgierig waar de enkelpolige aansluiting achter op mijn kilometerteller voor is, en waar de doorlussing voor is. Ik dacht altijd dat dit de 'voeding' was voor de teller, maar deze blijft dus vanaf de 8-polige stekker te komen.
Ik kan natuurlijk ook voor de makkelijke weg kiezen, naar Marco rijden en hem het probleem op de laten lossen, maar via deze weg leer ik er hopelijk meer van en zo ook de werking van Reiserechner begrijpen. Ik heb ook op Benzworld een topic gevolgd van iemand die de Reiserechner achteraf toevoegd aan zijn 560SEL, maar omdat hij een Amerikaanse auto heeft (waarbij de Reiserechner nooit af-fabriekleverbaar is) kan ik hier niet helemaal vanuit gaan.
Ik meen dat het aansluitschema al ergens op het forum staat, maar indien gewenst kan ik hem altijd hier nog even uploaden.
Accu terminal.png
Witgrijs.png
X212.png
Doorlussing.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.