Dit bericht is ter info.
Vorig jaar heb ik 4 nieuwe Maxxis MA-P1 205/70 R14 95V banden gekocht bij bandenleader.nl
Helaas gaf dit nogal wat trillingen in de auto. Maar omdat ik met de voorgaande set banden (Fulda's) ook last had van trillingen ging ik op zoek naar een mogelijke andere oorzaak ervan.
Inmiddels is er al veel vervangen aan de auto, waarvan vele zaken noodzakelijk, maar het trillen is gebleven.
Gisteren ben ik naar de "velgenexpert" in Amsterdam geweest waar de wielen en banden zijn getest op een Hunter GSP9700 diagnose apparaat. De velgen waren prima. Maar 2 van de 4 banden bleken een 'ei' te zijn en een derde zat nog wel binnen spec's, maar had een slag in het profiel. Plaats je deze band op de vooras, dan zal de auto naar rechts gaan trekken. Slechts 1 band was in orde.
Vanochtend heb ik met de importeur van Maxxis gesproken. En wat blijkt: het V-type wordt vanwege de kleine vraag niet in Nederland geïmporteerd, wel het H-type. De V's komen dan waarschijnlijk uit Duitsland. En dit blijkt juist te zijn, want bandenleader.nl is eigenlijk een Duits bedrijf.
Ik heb bandenleader.nl aangeschreven en wacht op een reactie. Maar ik heb er weinig hoop op dat er uit die richting nog enige coulance komt. In dat geval wil de Nederlandse importeur nog wel iets doen. Dan moeten de banden bij hem worden ingeleverd, worden ze getest en mocht ook dan blijken dat de banden niet in orde zijn, kan er een vergoeding worden gegeven van hooguit de verkoopwaarde van de groothandel aan de detailhandel, zijnde 45 euro per band.
Het advies van de Importeur is om geen banden via websites te kopen, omdat het dan vrijwel altijd om parallel-import gaat. En dat is dus zeker bij het V-type van Maxxis. Hier verdedigt hij uiteraard zijn eigen handel, maar hij heeft wel een punt als het gaat om de afhandeling van klachten. Heb je je banden bij een reguliere handelaar gekocht (moet je dus checken via Maxxis) en heb je een 'foute' band te pakken, dan wordt die simpelweg geruild.
Ik kan overigens iedereen aanraden om nieuwe banden bij een bedrijf met een Hunter diagnose systeem te laten balanceren. Er wordt van alles getest en niet alleen gebalanceerd. Ook bepaald het systeem welke band op welke plaats op de auto het beste kan worden gemonteerd.
Bij de velgenexpert in A'dam kostte dat 24 euro per band. Niet heel veel meer dan het gewone monteren en balanceren bij een standaard bedrijf.
Ondertussen ben ik dus weer op zoek naar nieuwe banden. Want ik wil nu wel eens van dat getril af.