Mijn 500SEL liep altijd vrij netjes, maar schudde wel bij stationair toerental. Ik heb eens de bougiekabels gemeten en tot de conclusie gekomen dat 2 van de 8 kabels afwijken. Ik heb dus besloten om de complete bougiekabel-set te vervangen (en gelijk maar een nieuwe rotor meegenomen). Ik heb de nieuwe bougiekabels gemonteerd, maar de motor loopt slechter dan voorheen. Ik vond het eigelijk niet raar gezien de CO afgesteld is toen de motor niet altijd op alle 8 cilinders liep.
Ik heb ben daarom aan de stelschroef gaan draaien om te kijken of de motor er beter van gaat lopen. Ik weet dat je er eigelijk niet aan moet draaien zonder de benodigde meetapparatuur, maar ik ben er een van het eigenwijze soort!
De motor loopt nog steeds heel slecht en de uitlaatgassen stinken best erg! Ik weet dat de verdelerkap aan vervanging toe is (wordt morgen opgehaald) en om het dan gelijk goed te doen vervang ik ook nog de bougies.
De vragen die ik echter heb:
- Hoe kan het dat na vervangen van de bougiekabels mijn motor slechter loopt en de uitlaatgassen stinken?
- Is er een 'basis-instelling' voor de CO waar je hem op af kan stellen zodat de motor redelijk loopt?
Morgen wordt sowieso een afspraak gemaakt om de CO af te laten stellen en worden de verdelerkap met bougies vervangen.