door Eric » 28 feb 2017, 20:11
Afgelopen weekend de motor weer helemaal in elkaar gezet en...... hij doet het! Vooraf de compressie links en rechts gemeten en geen verschil kunnen vinden. Daarna liep ie in 1 keer. Er zat een vrij harde tik in maar na een klein stukje rijden was ook dat weg, waarschijnlijk een hydro element dat nog olie nodig had.
Wat heb ik geleerd door dit voorval en is misschien ook leerzaam voor andere leden:
- Alles wat ik uit de motor gehaald heb was origineel en niet versleten, behalve de kettingspanner. De ketting was 6mm langer geworden en, denk ik, ook nog niet versleten. Ik denk dat ik uiteindelijk alleen de geleiders en spanner had hoeven te vervangen om het probleem op te lossen.
- Van diverse kanten heb ik het bericht gekregen dat de kleppen zeker krom zouden zijn. Dat was dus niet het geval en het 1 tand verschuiven van de ketting is dus niet catastrofaal.
- Zodra je een rateltje hoort in de motor na het starten: vervang direct de spanner en geleiders, het voorkomt een hoop problemen en mogelijk het einde van je motor.
Wat nu nog rest is het controleren van de stelplaatjes op de kleppen maar dat ga ik ergens in mei doen, als ik de hem uit de schorsing heb en weer ga rijden. Tot die tijd ga ik een nieuw achterraam rubber plaatsen, antenne fixen, etc., etc. Het houdt nooit op met die oude dingen, gelukkig.