Ik tank altijd 98 zonder toevoeging van een loodvervanger,mijn auto komt uit Zwitserland en is al vroeg in zijn leven geschikt gemaakt voor het rijden op brandstoffen zonder lood.
Deze vraag/discussie kwam op een ander forum ook voorbij,uiteraard.
In principe is een hoger octaan (klopvastheid) beter voor onze auto's.
In de euro 95 die wij in Nederland tanken zit al 5% ethanol,in E10 zit zoals de naam al aangeeft 10% ethanol,en daar kunnen onze injectiesystemen enz niet tegen.
Mijn inziens:
Je kunt met je klassieker ook bij een Firezone tankstation terecht.
Daar verkopen ze via moederbedrijf Salland oil een RON 102,met een hogere klopvastheid voor latere ontbranding en betere prestaties,uiteraard zonder bijmenging van ethanol.
In Duitsland is RON 102 al langer verkrijgbaar,de voordelen voor sportwagens,turbomotoren en niet op de laatste plaats oldtimers liggen voor de hand.
Overigens is een RON 98 ook nog steeds prima voor onze Benzen,vooralsnog zit er geen ethanol in.
V-power van Shell heeft een octaan van 97 en mag daarom geen 98 genoemd worden,het wordt dan ook verkocht als een RON 95,maar is een goed alternatief als je daar met een bijna lege tank aankomt.(omdat Shell geen super+ 98 aanbied)
Een goed alternatief voor je oudere Benz is LPG met een octaan van 106,mits toegepast in een modern LPG systeem,met smeersysteem.
Maar we weten allemaal,dat het niet interessant is om in een hobbyvoertuig jonger dan 40 jaar een LPG systeem in te bouwen.