Hallo ik ben terug! Ik heb al eens eerder op het form gestaan, alleen door tijd gebrek is mijn account verlopen denk ik.
Any way! Ik heb een Mercedes-benz W126 380SE 1981 op LPG
Deze is nu 2 jaar ongeveer in mijn bezit.
Ik heb hem gekocht toen hij 2 jaar heeft stil gestaan.
Na de wielen los gemaakt te hebben en heb met Kees hier van het forum mijn auto aan de praat gekregen.
De auto wilde niet lekker rijden en als hij warm was sloeg hij af.
Na een aantal keer geprobeerd te hebben bij garages heb ik gevraagd aan Hans van de hobby garage in Zutphen of ik bij hun langs kon komen met mijn auto.
Daar aangekomen kwamen we er achter dat door een Back-Fire de spinnenkop aan de binnenkant niet goed meer was en hebben we deze vervangen.
hierna heeft hans de co afgesteld en de ontsteking en vele onderdelen vervangen.
Toen ik s’avonds naar huis wilden rijden, kon dit nog niet om dat er remmen nog vast zaten.
Hans en Danko hebben toen ook nog de remklauwen aan een kant van de auto vervangen.
De week daar op ben ik met de auto naar huis gereden, maar waren er nog veel problemen.
waaronder dat er een niet goed werkende gas klok in zat.
Hier ben ik het eerst mee aan de gang gegaan. In Middenbeemster heb ik toen een OVML gas klok in laten bouwen, LPG bougies stuwschijf met rubber afdek plaatje tegen backfire en de afgesteld en APK gekeurd.
Hier voor heb ik zelf nog wel banden, gas dopjes, ruiten wissers, laswerk laten uivoeren om hem door de APK te laten komen.
Toen heeft de auto goed gelopen hij straten en rijden op gas en benzine.
Alleen schakelde hij niet goed op van eerste naar tweede versnelling.
Op dat moment was dat niet het grootste probleem.
Ik heb toen zelf de voor schijven en blokken vervangen omdat de auto niet goed remde en schijf krom waren.
Ook is de rotor, verdelerkap en bobine kabel vervangen.
Het pompje van de stuur bekrachtiging lekte ook ATF olie op de snaren.
Dit Olie huis heb ik er af gehaald en nieuwe rubbers in geplaatst.
nu stuurt de auto goed en lek geen ATF olie meer.
Omdat het nu best aardig ging met de auto. Heb ik besloten de bak olie te vernieuwen en een nieuw filter te plaatsen.
Dit gaf niet het gewenste resultaat de auto gaf nog steeds tussen gas bij het door schakelen van de eerste naar de twee versnelling.
Omdat te vieren besloot de water pomp op weg naar huis het te begeven.
Nu zal je denken het zal wel ophouden, maar nee dit was pas het begin van alles!
Deel 2Nu moest de waterpomp vervangen worden en moest alles van de voorkant van de auto er af.
Du hebben de radiator, ontsteking, snaren visco, en tunnel verwijderd.
nu konden de poulie van de pomp en de snaren verwijderd worden.
Uiteraard brak er nog een bout in van de huisje van de waterpomp.
de waterpomp en thermos staat waren vervangen.
En nog vele meer onderdelen waar onder ook monovalve om binnen koude lucht te krijgen.
Maar dat zal ik je besparen
HET GROTE PROBLEEM! Is dat de motor nu warm word ik bedoel 100 + binnen op me meter.
Omdat dit op te lossen is er vervangen: visco (lees dit is de tweede al), radiator, snaren, tunnel, koelvloeistof afsluitdop en luchtfilter
De auto loopt nog steeds op tot boven de 100 graden plus.
Nu heb ik vele gevraagd wat de juiste graden afstelling voor mijn motor is.
Volgens mij heb ik een 116-961 motor omdat ik een 380SE uit 1981 heb,
En heeft de type 2 de 116-963 motor ? ( ik hoor het graag!)
Dus is de auto op 25 graden (voor of niet voor ontsteking dat is me niet duidelijk) afgesteld geweest.
Op 12 graden voor ontsteking en op 30 graden na ontsteking bij 3000 toeren zonder vacuüm.
ook heb ik 25 graden na ontsteking zonder vacuüm geprobeerd.
Ik denk om dat ik de 116-961 motor heb dat ik hem op 30 graden na (rechts van de nul) 5 verder dan de pin op de graden schijf moet afstellen
probleem is dan nog steeds dat de auto nu niet meer op benzine wil straten en nog wel op gas.
op gas loopt hij niet lekker ik moet de OVML gas klok en stationair schroef helemaal afstellen om hem te laten lopen.
Als hij dan loopt bij dit weer word hij weer heel snel warm 100 graden plus en koelt heel slecht. en hij stotterde dan ook bij het op trekken.
Nou misschien heeft er nog iemand zin om dit te lezen.
Ik hoop het en als u de antwoorden op mijn vragen heeft, hoor ik het graag!!Groeten Marijn