Krakende ophangingsdelen kunnen soms weer stil gekregen worden door uitgedroogde rubbers te behandelen.
Dat werkt uiteraard alleen als een uitgedroogd rubber de oorzaak van het kraken is.
Het is heel goed mogelijk dat sommige solderingen van de printplaat in de module na ruim 30 jaar slecht zijn geworden en dat die door het openen en terugplaatsen nu weer contact maken.
Als dat zo is, dan kun je er op wachten dat het probleem terugkeert.
Het kan ook zijn dat de stekker smerig was en door het lostrekken en weer terugplaatsen nu beter contact maakt.
In dat geval zou het probleem voorlopig verholpen kunnen zijn.
Aangezien het toerental schommelt, zijn er mogelijk enkele componenten (condensatoren) in de module aan vervanging toe.
Dan kunnen meteen de overige solderingen gecontroleerd en zo nodig opnieuw gesoldeerd worden.
Contactspray zou ik niet gebruiken, tenzij je weet wat het doet.
Dat spul kan meer oplossen dan je lief is.
Als je het gebruikt, moet je naderhand alles zeer grondig weer reinigen.
Een te hoog toerental vind de versnellingsbak niet fijn (vooral bij schakelen van neutraal naar een versnelling).
Niet zo laten maar repareren (laten) of vervangen dus als het hoge toerental weer terugkeert.
Bij LPG wordt koelwater door de verdamper geleid om bevriezen daarvan tegen te gaan.
Meestal worden daarvoor de kachelslangen doorgesneden en afgetapt.
Je kunt de aftakkingen geheel verwijderen door de doorgesneden slangen te vervangen door nieuwe.
Je kunt ze ook tijdelijk (al is er niets zo permanent als een tijdelijke oplossing) dicht bij de aftakking afsnijden en afdoende afsluiten.
Het lampje in de draaiknop kun je vervangen door de knop recht naar je toe te trekken, dan kun je het lampje er uittrekken en vervangen (let op: er horen 0,4 Watt lampjes in, bij veel automaterialen winkels hebben ze alleen 1,2 Watt op voorraad, die branden te fel en worden te heet).
Niet wrikken bij het lostrekken van de draaiknop, anders breek je misschien het lampje en dan wordt het verwijderen van de restanten een stuk lastiger.
Zo af en toe op Enter drukken tijdens het typen maakt je verhaal een stuk leesbaarder.
Hans is sneller dan ik, maar hij heeft dan ook minder woorden nodig
Optimum aut nihil.