Hallo,
ik heb laatst mijn nokkenas en tuimelaars vervangen, omdat de motor tikte en na onderzoek bleek in een nok met vlakkenkant. Nu hoopte ik hiermee ook het tik geluid opgelost te hebben. Maar zodra ik de auto starten bleek die alsnog te tikken. Nu weliswaar op een iets andere plek. Eerst kwam het meer uit het midden van de klepdeksel (waar de kapotte nok zat) en nu wat meer vooraan richting cilinder 1.
Nu dacht ik dus aan een kapotte hydraulische klepstoter, dus ik ben vandaag gaan kijken of ik kon vinden welke. Ik had eerst met de ''hamersteel test'' zoals beschreven in het handboek getest. Niks ging enig sinds naar beneden, daarna ben ik elke nok omhoog gaan zetten door middel van de start motor te draaien. Om te kijken of ik een tuimelaar kon vinden met wat speling. Alleen toen kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de ketting op sommige momenten erg los was. Dus soms was de ketting erg los, zo los dat ik die van de geleider kon trekken en tegen het blok aan kon tikken. maar als ik de motor een kwart slag verder draaide kon ik de ketting geen eens een stukje van de geleider af krijgen.
Dus nu vraag ik mij af of dit misschien de oorzaak van de tik kan zijn. Het geluid is dus echt een tik die varieƫrt op toerental. En dus geen ratel zoals veel ketting problemen normaal gesproken zijn. En zou ik de ketting moeten vervangen?
(los)
https://youtu.be/1BR8wJk-QIc
(vast)
https://youtu.be/qllbUa5gZag