[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301 : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 13:04

K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301

Berichtdoor joostbart » 16 jan 2023, 22:45

Beste forumleden,
ondanks doorploeteren van de How To en diverse manuals vind ik de info over onze 722 versnellingsbak met betrekking tot m.n. de K2 piston nog niet zo verhelderend.
Zoals ik het nu begrijp bedient de K1 piston de versnelling 2-3. Deze kun je vervangen door een nieuw iets sterker verensetje, indien de 2-3 versnelling doorslipt. So far so good.
Bij mij (380SE, 1981, bak 722.301) slipt de 3-4 versnelling echter door, vooral bij rustig/gematigd optrekken. Dit wordt bediend door de K2 piston.
Nu ontstaat bij mij enige verwarring die ik in onderstaande punten wat verder uitwerk.
1. In de officiƫle MB WerkstattHandbuch DVD staat dat je de K2 veren bij deze versnellingsbak kunt vervangen door de K1. ALs ik het goed begrijp gaat het dan om de orig. K1 en niet om de versterkte verenset. Klopt dat?
2. Er zijn berichten waarin gesuggereerd wordt dat het vervangen van de K1 door de sterkere set ook leidt tot een verbetering van de K2, omdat deze 2 pistons samen een koppel vormen.
3. Is het een optie om de huidige K1 te vervangen door de sterkere set en de huidige K2 te vervangen door de oude K1 set?
Of is het beter om de huidige K1 te laten zitten (doet het goed immers) en alleen de K2 te vervangen, ofwel door een nieuwe originele K2 , of door een nieuwe originele K1?

Ik hoop dat het al met al niet te verwarrend is, want het zijn best een paar mogelijkheden. Maar ik verneem graag wat ervaringen of meningen.
joostbart
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 09 jun 2018, 22:27
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301

Berichtdoor joostbart » 19 jan 2023, 22:49

Ik zal eerst de boel eens openmaken om te kijken wat er nu in zit. dan gericht onderdelen bestellen en proberen het beter te krijgen. Overigens had ik originele MB ATF in de bak gedaan. Maar dat blijkt ATF III te zijn. Ik ga nu opnieuw vullen met ATF II, met officiƫle MB approval. Misschien maakt dat nog wat uit, want ik begreep dat de ATF III sneller leidt tot slip in de bak.
joostbart
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 09 jun 2018, 22:27
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301

Berichtdoor joostbart » 01 feb 2023, 00:12

Inmiddels de bak open gehad.
K1 veerset vervangen door de iets steviger upgrade.
K2 eruit gehaald. hierin bestaan 2 varianten. Ik heb de azuurblauwe, 1262700435. Hiervan bleek de veerset omgekeerd in de bak te zitten en erg slap te zijn (mogelijk zelfs te kort). Hier is wellicht een keer mee gerommeld. Deze vervangen door de oorspronkelijke K1 veerset, zoals MB-WIS suggereert.
Bak en koppelomvormer ververst met ATFII.
Schakelt in alle versnellingen goed, hooguit nu tikje abrupt, maar dat kan ik met de vacuummodulator nog wat bij regelen, mocht het storend zijn.
Tot zover lijkt het een geslaagde operatie.
joostbart
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 09 jun 2018, 22:27
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301

Berichtdoor Weizengelb » 01 feb 2023, 12:53

Bedankt voor de terugkoppeling Joost! Houd ons op de hoogte alsjeblieft als het nog beter wordt enzovoort.

Ik zit ook te denken om de K1/2pistons een keer te vernieuwen. Mijn bak schakelt niet erg vlot terug bij gasgeven, meestal schakelt hij dan juist naar de 4e wanneer je gas geeft terwijl hij dan juist langer in de 3e zou moeten blijven. Misschien dat de K1/2 pistons daar ook iets aan zouden kunnen verbeteren. Voorlopig vertrouw ik op het regelmatig verversen van de olie en filter dat misschien wat vuil doet verdwijnen.

Groeten Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: K1 en K2 piston Automatische versnellingsbak 722.301

Berichtdoor Weizengelb » 03 feb 2023, 13:18

hoi Hans,

Ok bedankt. Nee het schakelen gaat goed, alleen het moment van opschakelen (bij juist gasgeven) is soms wat vreemd.

Groeten Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten