door RD500SEC » 29 jun 2023, 01:28
De compressie zou tussen de 10 en 12 moeten liggen, met onderling niet meer dan 10% verschil.
Hoe zien de nokkenassen eruit?? Een ingelopen nokkenas kan een lagere compressie geven op de betreffende cilinder, een verkeerd afgestelde klepspeling kan dat ook.
Maar gezien je olieverbruik, 1 liter op 100 km, denk ik dat er meer aan de hand is.
Een hoog oliegebruik kan in een slecht werkende carterventilatie liggen, de genoemde klepseals en of de klepgeleiders, maar versleten zuigers/zuigerveren (of vastgekoekte zuigerveren) en of slijtage aan de cilinderwanden moet je ook rekening mee houden bij zo een hoog verbruik.
Kijk de carterventilatie na, stel de kleppen, let op eventuele slijtage aan nokkenassen en tuimelaars,, kijk, als je de mogelijkheid hebt met een camera in de cilinders, heb je dat niet, spuit dan wat olie op de zuiger, om een afdichting te krijgen met de cilinder en test de compressie opnieuw, geeft dat een beduidend betere compressie, zijn zuigers, zuigerveren en/of cilinderwanden verdacht.
Overigens ga ik ervan uit, dat, als je spreekt van gebruik, dat de motor de olie verbruikt, en niet (een groot deel) van de bij te vullen olie lekt.
Ik raad je aan, om voordat je veel geld in de motor steekt, eerst vast te stellen of de motor niet te ver heen is, en er een complete revisie op je afkomt.
De blauwe rook wijst inderdaad op gebruik van olie.