[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vervangen kleppen? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 nov 2024, 16:56

vervangen kleppen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

vervangen kleppen?

Berichtdoor Jan vinyl » 26 jun 2023, 15:44

heb sinds kort een W126 280SEL. Ben blij met de auto maar minder blij met het olieverbruik. Er was ook wat lekstroom en de motor liep niet soepel rond. Inmiddels alle bougies en kabels vervangen en de verdeelkap en de rotor. Ook de compressie gemeten (gelukkig heb ik vrienden die wel verstand van sleutelen hebben) Compressie ligt tussen de 8.4 / (120 PSI) en 9.7 (140 PSI) Motor loopt nu wel soepel rond maar als de motor warm wordt komt er toch nog steeds serieus blauwe rook uit de uitlaat en dat wil ik graag oplossen. We proberen nu na te gaan wat de volgende stap is om te nemen. Verwachting is dat alleen kleppen stellen niet afdoende zal zijn, misschien ook de kleppen en stoters vervangen? Mijn vraag is welk advies forumleden zouden kunnen geven voor het nemen van de volgende stap. Bij voorbaat bedankt voor de hulp!
Jan vinyl
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 mei 2023, 08:00
Roepnaam:
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Neerven » 26 jun 2023, 19:18

Klepseals vervangen kan ook een oplossing zijn. Geeft hij serieus rook na een tijdje stationair lopen en dan gasgeven? Dan zijn de klepsteelrubbers aan vervanging toe.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2333
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Jan vinyl » 27 jun 2023, 06:49

ja, inderdaad geeft hij dan serieus rook, dus dat gaan we doen. Is het handig om dan ook meteen de klepseals te vervangen? Dank voor het advies.
is er ook een filmpje hoe je dat moet doen?
Jan vinyl
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 mei 2023, 08:00
Roepnaam:
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Jeroen500SEC » 27 jun 2023, 17:54

Ik denk zelf dat je de klepsteel geleiders moet vervangen.
Het lijkt namelijk verdacht veel op het probleem wat ik met mijn SEC heb gehad.
Eerder had ik de deals al vervangen. Aar na een tijdje was het olie verbruik weer terug.


Groeten Jeroen
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 10 mei 2010, 23:48
Woonplaats: Tuk
Roepnaam:
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Jan vinyl » 27 jun 2023, 18:47

oh, okay. Dank voor je reactie.
er moet wel wat gebeuren want hij gebruikt ongeveer 1 liter olie op 100 kilometer....

Weet iemand waar ik filmpjes kan vinden met instructies hoe de klus te doen? (maar misschien zijn die er helemaal niet..)
Jan vinyl
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 mei 2023, 08:00
Roepnaam:
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Neerven » 28 jun 2023, 09:53

Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2333
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor RD500SEC » 29 jun 2023, 01:28

De compressie zou tussen de 10 en 12 moeten liggen, met onderling niet meer dan 10% verschil.
Hoe zien de nokkenassen eruit?? Een ingelopen nokkenas kan een lagere compressie geven op de betreffende cilinder, een verkeerd afgestelde klepspeling kan dat ook.
Maar gezien je olieverbruik, 1 liter op 100 km, denk ik dat er meer aan de hand is.
Een hoog oliegebruik kan in een slecht werkende carterventilatie liggen, de genoemde klepseals en of de klepgeleiders, maar versleten zuigers/zuigerveren (of vastgekoekte zuigerveren) en of slijtage aan de cilinderwanden moet je ook rekening mee houden bij zo een hoog verbruik.

Kijk de carterventilatie na, stel de kleppen, let op eventuele slijtage aan nokkenassen en tuimelaars,, kijk, als je de mogelijkheid hebt met een camera in de cilinders, heb je dat niet, spuit dan wat olie op de zuiger, om een afdichting te krijgen met de cilinder en test de compressie opnieuw, geeft dat een beduidend betere compressie, zijn zuigers, zuigerveren en/of cilinderwanden verdacht.

Overigens ga ik ervan uit, dat, als je spreekt van gebruik, dat de motor de olie verbruikt, en niet (een groot deel) van de bij te vullen olie lekt.
Ik raad je aan, om voordat je veel geld in de motor steekt, eerst vast te stellen of de motor niet te ver heen is, en er een complete revisie op je afkomt.
De blauwe rook wijst inderdaad op gebruik van olie.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Jan vinyl » 29 jun 2023, 17:40

Dank voor je reactie Richard. Ik had gelezen dat de compressie 9 moest zijn, maar misschien is dat voor een ander motortype, ik weet er weinig van. Je noemt nogal wat opties, ik vrees dat het mij wat boven de pet groeit.... jij zit in Schagen dat is wel dichtbij, ben je ook in te huren voor een onderzoekje? Vr.Gr.. Jan
Jan vinyl
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 mei 2023, 08:00
Roepnaam:
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Flashnr1 » 02 jul 2023, 19:32

Klepseals vervangen is een flinke operatie bij een 6 cilinder , bij een V8 kan je zo de tuimelaars eraf wippen als je de klep indruk maar bij de 280 kan je er slecht bij en de nokkenassen zitten in de weg .
Avatar gebruiker
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 13 nov 2012, 19:40
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vervangen kleppen?

Berichtdoor Jan vinyl » 15 dec 2023, 02:01

De oorzaak van de rokende motor is bekend. De kop eraf en chaos! Olie op de zuigers en alles verkoold. De rubbertjes aan de inlaatkant waren er het slechtste aan toe, 4 stuks keihard en 2 stuks gescheurd. Daarnaast ook veel te veel speling in de klepgeleiders.
Dus de kop moet gereviseerd worden want die geleiders zet je er zomaar niet in. De kop moet natuurlijk ook meteen gevlakt worden. De kleppen zelf lijken nog wel in oke, in elk geval zijn lengte in dikte in orde, de randjes van sommige kleppen zijn niet helemaal glad.
Ik denk dat ik dat maar laat beoordelen bij de revisie.
Dan moet de kool nog van de zuigers af en dan lijkt het me dat alles weer in orde is.
Dan kan de de motor weer 37 jaar mee hoop ik.
Ps bij demontage brak de kunststof motorontluchtingsleiding en 2 inbusbouten waarmee de kop vastzit zijn beschadigd en moeten vervangen worden. Dat vind ik een meevaller, ik had wel meer schade verwacht.
Jan vinyl
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 mei 2023, 08:00
Roepnaam:
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten