door Leeflang » 08 mei 2022, 18:52
De accu is idealiter alleen noodzakelijk voor het starten.
Zodra de motor loopt, zorgt in principe de dynamo voor de stroomvoorziening, de accu zou in principe verwijderd kunnen worden en toch zou de auto kunnen rijden.
De eerste auto's hadden zelfs geen accu, starten ging met een slinger (de eerste auto met elektrische startmotor dateert van 1912), ze hadden magneetontsteking, of een ontsteking die werkte op een gelijkspanningsgenerator, of door zelfontbranding (dat is nog steeds zo bij diesels).
Probeer echter niet uit wat er gebeurt als je de accu verwijdert bij een lopende motor!
De accu slokt ook spanningspieken en stoorsignalen op, die zeer waarschijnlijk diverse elektrische en elektronische onderdelen zouden vernielen zodra de accu verwijderd wordt.
Het voltage dat de dynamo levert, is afhankelijk van het toerental, hoe sneller hij draait, des te hoger de spanning.
De spanning wordt echter gemaximaliseerd op ca. 14 volt, door de spanningsregelaar die ook aan de dynamo zit.
Een hogere spanning zouden de meeste elektrische en elektronische onderdelen niet (lang) overleven.
De meeste dynamo's leveren pas meer dan 12-13 volt bij voldoende toeren, doorgaans vanaf pakweg 1000 toeren/minuut, pas dan wordt de accu bijgeladen.
Bij stationair toerental kan de spanning die de dynamo levert zelfs zo laag zijn, dat de accu moet helpen de spanning op peil te houden (soms te zien aan een zwak oplichtend laadstroomlampje).
De moderne dynamo levert een wisselspanning (sinds de jaren 60 van de vorige eeuw worden geen gelijkspanningsdynamo's of -generatoren meer toegepast in auto's, de wisselspanningsdynamo is veel efficiënter).
Die wisselspanning wordt gelijkgericht door diodes die aan de dynamo bevestigd zijn.
Door het gelijkrichten ontstaat een gelijkspanning, maar wel met een rimpel, die storend kan zijn voor diverse elektronica, vooral bij een laag toerental (soms als een fluittoon te horen via de radio).
De accu levert ook hier goede diensten, die zorgt voor een afvlakking van de rimpel (als een hele grote condensator).
Ook als erg veel stroom verbruikt wordt (dynamo's kunnen doorgaans maximaal ergens tussen 40 en 80 ampère leveren) kan de accu een bijdrage leveren om het tekort aan te vullen (dat moet uiteraard niet lang duren, anders wordt de accu te veel ontladen om de volgende keer nog te kunnen starten, bij veelvuldig een hoog stroomverbruik moet een sterkere dynamo ingebouwd worden).
Als de accu erg slecht is en alle stroom, die de dynamo kan leveren, opslokt om zich op te laden, zullen andere elektrische componenten (waaronder de ontsteking) daaronder lijden, ze krijgen te weinig om nog goed te kunnen functioneren.
Optimum aut nihil.