door JosjevV » 21 aug 2010, 15:41
Ik ben benieuwd of bij jou de radiateur het wel is, bij mij heeft dat dus niet geholpen. Al kan het natuurlijk geen kwaad deze na 30 jaar eens te vervangen. Ik ben zo blijkt uit gerards verhaal niet de enige met dit probleem (met een M110). Het probleem is echt snelheidgerelateerd. Door de bergen met airco geeft nauwelijks temparatuurverhoging.
Tevens bereikt het systeem van een 280 pas bij ca 100-105 graden maximale koeling, zolang de temperatuur daar niet overheen gaat heb je lijkt mij nog een marge. Ik neem aan dat het voor de V8's ook zoiets is.
Nogmaals, ik rij al 4 jaar zo ook met 30 Gr.+ en de motor geeft er geen krimp om (inmiddels 100 000 km verder). Vele (alle koelings)onderdelen verder heb ik me bij neergelegd dat ie dan maar wat warmer wordt. Ik rijd er alleen geen (lange stukken) 200 meer mee, dan gaat ie echt naar de 100gr. Mocht iemand nog idee hebben, altijd welkom natuurlijk.
Oh ja, en laat de thermostaat wel zitten. Er zijn mensen die denken dat zonder thermostaat altijd maximale koeling wordt bereikt, dat is niet zo. Gaten boren lijkt me ook niet slim, dan duurt het veel langer voor de motor op temperatuur is en het verhelpt dit probleem niet (al geprobeerd). Er bestaan ook thermostaten die eerder open gaan. ipv 87gr bijvoorbeeld 80gr. Dan blijft de motor altijd 5gr koeler.