hallo,
nou we zijn weer een paar weken verder en mijn auto is ook weer terug uit spanje met een auto transporter is ie thuis gebracht.
nu is de zoektocht begonnen naar het vreemde geluid wat de motor maakt en de Spaanse conclusie dat er een zuiger kapot zou zijn is volgens drie deskundigen zeker niet het geval ook een lager wat stuk is is uitgesloten dus ga ik maandag beginnen met demontage.
wat dan wel???
nou de deskundigen denken aan een gescheurde voorkamer die het geluid veroorzaakt dus ga ik maandag de verstuivers en de voorkamers er uit halen en hoop daar mee dat het probleem weer verholpen is.
ook kijk ik de kleppen even na of dat daar niet een veer gebroken is van een klep.
de reden dat we denken dat het geen zuiger is komt door het feit dat de motor eigenlijk gewoon prachtig loopt op dat getik na.
er is wel iets carterdruk maar deze is niet onregelmatig wat het wel zou zijn als er een zuiger stuk zou zijn.
als ik de verstuiverlijdingen los draai van de verstuivers dan is de terugval in toeren door dat er dan maar vier cilinders werken bij alle cilinders even groot daar zit onderling geen verschil in,en dat zou met een kapotte zuiger wel het geval zijn.
nou moet ik nog niet te vroeg juichen want er kan ook een stukje van zo'n voorkamer afbreken en dat verdwijnt dan wel weer in de zuiger dus dat is even afwachten in weke staat deze voorkamers er uit komen.
Elgriffo: zou jij voor mij eens willen nakijken wat die voorkamers zo een beetje gaan kosten als dat mogelijk is het motor type is 617.951 uit 1981.
Gr. John Prins
Gr. John Prins