door Frank117 » 09 okt 2010, 22:54
Ik heb een pracht van een 420SE, bouwjaar '88. met ongeveer 220.000 km.
De auto heeft nooit op LPG gelopen.
Een paar weken geleden deed zich opeens het volgende voor: tijdens een lange rit begon de motor in te houden, en kwam zwarte rook uit de uitlaat. Gestopt, na een tijdje weer gestart: alles weer OK. Na een paar km. weer hetzelfde. Soms blijft hij 5 km. goed rijden, soms maar 100 m. Enfin, met moeite thuisgeraakt.
Thuis de (pas nieuwe) bougies schoongemaakt: die waren erg zwart aangeladen. Ik dacht: dit is duidelijk een brandstofprobleem. Omdat er niet veel met de auto gereden wordt, dacht ik dat de benzine verouderd was: afgetapt en verse benzine met een bus brandstofsysteemreiniger van Bardahl erin. Proefrit: na een kilometer weer hetzelfde probleem.
Koudestartinjector afgekoppeld: hetzelfde. Brandstofdruk gecontroleerd: 5,5 tot 6 kg/cm² dus OK. Tegen beter weten in ook de luchtpomp afgekoppeld: natuurlijk ook geen effect. Ik heb nog een identieke stuurdoos en leerlauf liggen van een afbreker: geen resultaat. De bypass (zogenaamde "stappenmotor") schoongemaakt: nog geen oplossing. Ontstekingstijdstip ook maar eens gecontroleerd: allemaal OK.
Uiteindelijk heb ik dan maar de spinnekop met die zwarte regelaar vervangen: nog geen resultaat! De motor blijft af en toe "spontaan" zwart roken, soms stopt het dan even onverwacht en draait hij weer supermooi. Tot alles weer opnieuw begint: zo erg dat de zwarte vlokken uit de uilaat vliegen.
Nu begin ik toch de ontsteking te verdenken. Vandaar mijn vraag: kan een gebrekkige onsteking (module of bobine) zwarte rook en wegvallen van vermogen veroorzaken? Ik heb geen diagnoseapparatuur, enkel een stroboscoop, en die blijft normaal flitsen, ook als de motor weer eens zwart rookt. Maar ja, het is maar een stroboscoop, dus veel zegt dat niet.
Wie heeft nog bruibare tips? Graag jullie reactie!