door Vlieger » 10 nov 2010, 11:13
Schakelaartje onde het gaspedaal is alleen om de automaat terug te laten schakelen asl er snel geaccelereerd moet worden.
Als je bak niet opschakelt naar 4, kan dat meerdere oorzaken hebben.
Het schakelen werkt op hydraulische energie die door de oliepomp wordt opgebouwd.
Is de olie vervuild en vooral het oliefilter, dan wordt er te weinig schakeldruk opgebouwd.
De eenvoudigste methode is daarom, olie (ook uit de koppelomvormer) en filter vervangen.
Als je daar toch mee bezig bent kan je gelijk de K2 piston vervangen.
Daarbij kan gelijk de moduleerdruk gecontroleerd worden, die op het motorvakuum werkt.
Deze druk is aan de buitenzijde van de bak af te stellen.
(Tom, ik zou hiervoor even bij de hobby werkplaats in Zutphen langs rijden.)
Verder zitten er in de automaat veel kleine oliekanaaltjes met heel kleine klepjes en regel-schuifjes.
Daarom is het absoluut noodzakelijk tijdens oliepeilen een niet pluizende doek te gebruiken, het beste is een stukje leren zeem.
Want de kleinste vervuiling in de bak kan tot (grote) schakelproblemen leiden!