[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
spinnenkop reviseren : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 nov 2024, 01:38

spinnenkop reviseren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

spinnenkop reviseren

Berichtdoor Mercedes-Bram » 06 nov 2010, 20:46

wie o wie heeft er ervaring mee ?

ik heb er al van alles over gevonden aan informatie , het membraan is al gevonden
het geen rocket science dat is zeker , maar heeft iemand dit al eens gedaan ?
het membraan wil ik vervangen en ook de rubber afdichtingen en geleiders
en dan hoop ik verder nix tegen te komen :whistle:

dus al iemand ervaring heeft of een adres kent waar ze dit doen (voor onderdelen)
hou ik me aanbevolen

groeten bram
Benz fahren macht freude
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 420SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee

Re: spinnenkop reviseren

Berichtdoor Wasibi » 06 nov 2010, 22:12

Alles wat ik gevonden had is vreselijk duur, op ebay worden gereviseerde spinnekoppen aangeboden vanuit de USA. Het membraan zelf kon ik niet te pakken krijgen.
Waar heb jij het membraan vandaan? Nieuw?

Als orgineel fan is het mooi om die techniek in ere te herstellen maar als je er niet zo zwaar aan tilt is een Megasquirt of Kdfi een veel goedkoper en beter alternatief.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mercedes-Bram » 07 nov 2010, 02:12

hey wasibi ,

ik wil hem dan ook zelf reviseren en geen kan en klare hebben ,

op ebay staat een membraan te koop , voor 4 6 en 8 cilinders ,
die de problemen wel beschrijven ,

de spinnekop is best logies en ik heb al wat plaatjes gezien van gare membraanen
(uitgeloederd en gescheurd)
nu snap ik ook waar de symptomen door kunnen komen ,

alleen de rubber ringetjes maak ik me meer zorgen om
daar zijn niet echt maten van te vinden
en dan blijkt ook nog dat er veel verschillende maten zijn , :o

alhoewel ik ook wel van de ke jetronic gecharmeerd ben
het is gewoon een goed product dat is zeker..
het is alleen niet op gewassen is tegen de toe voegingen in benzinen
van het heden ,

gewoon onderhoud/reviseren en goed meten kom je een heel eind

maar eerst even peilen wie er ervaring heeft

is dat veel werk zoon mega squirt gebeuren ?
ik heb er al eens wat over gelezen ,
zo kun je de W126 makkelijk tunen en bij stellen naar wens

dat lijkt me ook wel wat ! :mrgreen:

groeten bram
Benz fahren macht freude
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor Wasibi » 07 nov 2010, 14:33

ik denk dat die rubbertjes het minste probleem zijn, je zal ze moeten meten en vervangers zijn bij de technische handel om de hoek wel te krijgen.
Ik zou viton o-ingen gebruiken, dit is goed benzeen bestendig.

Heb je al eens op de site van hehlhans.de gekeken, daar staat een schat aan info over de K-Jet.

Kdfi en megasquirt moeilijk? als je een spinnenkop kan overhalen zal het het geen probleem zijn.

http://www.hitechengineering.net/DNN/Me ... fault.aspx

Ik zal een samenvatting van de ombouw in de howto zetten als ik 100% tevreden ben met mijn project.
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CordeJong » 09 nov 2010, 00:20

Mega squirt enzovoort monteren zal best wel lukken maar bij alle temperaturen en gas standen en verschillende buiten temperaturen het juiste mengsel dat is wat anders.
Bij de 16V types heb ik het al veel gezien maar dus ook al veel motoren door een te rijk mengsel binnen 10.000 kilometer totaal versleten gezien door een veel te rijk mengsel.
Dat een spinnenkop kapot gaat door benzine van tegenwoordig geloof ik eigenlijk niet vaak is het juist standschade.
Ze zijn gebruikt ook nog genoeg te krijgen en natuurlijk nieuw of in het Bosch ruilprograma.
Groeten cor
CordeJong
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Wasibi » 09 nov 2010, 07:54

Hey Cor,

Idd eerst ff kjken of die kop nog goed is, kan een hoop centen schelen!
Gebruikt kopen is andermans ellende kopen.
Helaas zijn veel K jets versleten, lekkage langs de plunjer en niet goedlopend mechaniek van de luchtweger komt nog al eens voor. De injectoren pissen alle kanten op en een warmloopregelaar die slecht werkt. Voor de meesten voldoet het gewoon en wat niet weet wat niet deert... denkt men.

Een K-jet heeft geen compensatie voor baro en lucht temp, late types zoals KE-Jet hebben een lambdasonde die anoloog het mengsel bijsteld door de regedruk met het taktventiel te varieeren. Regeling is voor hedendaagse begrippen gewoon grof.

Megasquirt doet dat wel maar je zal het wel moeten afstellen! Mijn Benz loopt prachtig closed loop op LPG.
Een Megasquirt of ander ECU systeem laat een K-Jet ver achter zich ook al is de K-Jet nieuw omdat deze gewoon aan zijn mechanische grenzen zit.
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CordeJong » 09 nov 2010, 23:25

ben dit niet helemaal met je eens hoor een goed afgestelde enin orde zijnde K Jetronic werkt perfect.
Rijd zelf met een evolution2 190 met gewoon de originele K jetronic heb daar een 4 gas lambda sonde achter welke op een meter de mengsel verhouding weergeeft en die 9 van de 10 keer bij vrijwel alle belastingen 1 kg brandstof op bijna 15 kg lucht dus de gewenste 14,8 en dus lambda 1
Bij accelereren rijker ook goed en gezien de prestaties super zuinig.
Mijn broer heeft een 2.3 16V met een computergestuurde efi instalatie en die haalt dit soort waardes vrijwel nooit.
Vindt trouwens de M119 V8 32V met K Jetronic beter rijden als de versie daarna met Motronic.
Persoonlijk denk ik dat de wissel naar LH vooral ingegeven is door millieu overwegingen en de goedkopere bouw en onderdelen daarvan waar meer aan is te verdienen in de vervangings markt.
groeten cor
CordeJong
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wasibi » 10 nov 2010, 23:29

Mooi dat je een wideband lambdasonde in je kar hebt! Ik schrok wel een beetje van de waardes van die van mij. Maargoed dat is een type 1 zonder enige vorm van compensatie.
Ik denk dat we het wel oneens blijven over de kwaliteit van de systemen ;) Ik denk dat het venijn meer zit in de deelast en stationair bij de milieu overwegingen, hier is de fijne verstuiving erg belangrijk en dat is verrekte moeilijk als er per arbeidsslag maar een piepklein beetje branstof ingespoten wordt, vooral door CIS. vermoedelijk heeft MB daar naar mijn mening ook een kunstgreep gemaakt met de lucht toevoer via de holle injectorhulzen om de boel voor emissies in het gareel te houden.

Ik ben benieuwd waar ik op uit ga komen met electronische benzine injectie!
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Mercedes-Bram » 11 nov 2010, 01:11

hallo mensen

@ cor
waar mag ik dan aan denken wat je betaald als je zegt een door bosh gerepareerde kop ?
opzich is daar niks mis mee maar ik gun het ze niet echt ,
als je geen losse lmm potmeter kunt produceren ga ik de kas ook niet spekken ,

@ wasibi ,
nou ik heb een avond gezocht en gevonden ,
als ik zo een beetje engelse en USA site's bezoek kom ik toch nog al wat technische termen
tegen , alles is te leren !! en ik ben handig genoeg, dat weet ik ...
maar het blijft nieuw en vreemd gebied ,

maar dan moet je alles kopen , ik schat zon 350/400 euro aan materiaal
en kom je er dan niet uit als leek dan moet je nog extra in de buidel tasten om het door
anderen te laten af te laten stellen ,
dan heb je een van de grotere dealer in Nederland,
daar zijn ze niet over te spreken (zou laks zijn) ook niet om te hebben als je sores hebt ..
nog een nadeel het kdfi is niet getest op V8 motoren , al is dat mijn minste zorg

die ke jetronic hoef ik maar uit elkaar te draaien en al het rubber te vervangen
(mits er verder nix kapot is, wat weinig voorkomt)
en klaar, een beproefde techniek die er al jaren is ,
en ook met goede documentatie , welke ik niet echt nodig heb denk ik
maar welk dan ben ik met alles op knappen ook 200/300 euro kwijt ,

alleen met het oog op een gas installatie is kdfi wel super ideaal , geen backfire meer !!
en nog meer vermogen , blijft me wel interesseren dat mega squirt, dus ik zal je volgen !

en het stationair blijk bij beide lastig , al is de kdfi wat beter te stellen
de ke jetronic (dus incl, onsteking) moet gewoon in top conditie zijn
anders loopt t al snel onrustig

mijn keuze is nog niet gemaakt haha
eerst nog wat informatie/documentatie op zoeken over de spinnenkop revisie

groeten bram
Benz fahren macht freude
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor CordeJong » 11 nov 2010, 10:54

Die losse poti's hebben ze dus ook kijk eens rond op http://www.automotive-tradition.de daar is heel veel te zien over onderdelen die opnieuw voor onze automobielen nieuw en in ruil worden geproduceerd.
Natuurlijk is het voor Bosch handel en wordt er geld mee verdiend maar waar is dat niet zo.
Persoonlijk ben ik er heel blij mee dat een dergelijk concern zorgt dat ze zorgen dat de boel rijdend te houden is.
groeten cor
CordeJong
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Mercedes-Bram » 11 nov 2010, 18:39

hallo cor

ja oke ik ben ook niet treurig dat Bosch het een en ander levert ,
in tegen deel, maar die pot meter is alleen leverbaar met gasklepuis a 300 euro !
athans zo heb ik ze gevonden en ook op duitse fora komt dit naar voren ,
ik kan er ook neven gekeken hebben dat gebeurt ;)

ik heb er een besteld op ebay deze heb ik laatst gemonteerd ,
netjes met alles wat er bij hoort aan uitleg , zag er erg goed uit !
ik moet hem nog een keer na stellen, maar aan mijn reise rechner te zien
gefunctioneerd hij prima

ik vind het ook wel een uitdaging om er zelf mee te stoeien
zo leer je toch weer van alles bij ,

groeten bram
Benz fahren macht freude
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor Timmyboy83 » 13 dec 2010, 21:07

Wat zijn, als ik vragen mag, de meest voorkomende problemen of symptomen van
die spinnenkoppen, om tot de conclusie te komen dat het ding gereviseerd
moet worden?

Groetjes Tim.
Timmyboy83
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Type wagen: 280SE

Berichtdoor Wasibi » 13 dec 2010, 21:40

Grootste probleem is slechte injectoren, dan het mechaniek van de luchtweger dat speling heeft of klemt. Kromme stuwschijf door backfire. oring lekt onder de spinnenkop. plunjer in de spinnenkop klemt of lekt, start en vollast verijkingsregelaar slecht. etc.

Als laatste de spinnenkop zelf.
Zou hem testen zoals in hehlhans.de zijn website voor je het ding gaat vervangen.
Kijk daar maar eens voor werking en trouble shooting!
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Frank117 » 13 dec 2010, 21:51

Zelf heb ik de spinnekop van mijn 420SE moeten vervangen, die was defect geraakt, hoogst waarschijnlijk door verouderde benzine (daar kan je na vier tot vijf maanden al last mee hebben) en te weinig rijden.
Heel interessante site overigens, die Hehlhanz.de
Ga ik allemaal eens uitpluizen.
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bouwjaar: 1983

Berichtdoor Mercedes-Bram » 16 dec 2010, 00:12

ik ga rustig verder met het opknappen van dingen waarvan ik weet dat ze parten kunnen spelen en zo alles een beetje langzaam verbeter en ververs ..

ik heb vorige week de injectoren weg gebracht om te reinigen (wat ze dus niet overal kunnen)
voor 15 euro per stuk kan ik geen miskoop doen aangezien deze dingen heel vaak een slecht
sproeibeeld hebben of na lekken ,

heb ook een nieuwe temp sensor besteld , aangezien ik niet goed kan meten aan beide polen
ik zal een meetverslag van de nieuwe sensor plaatsen dan is dat ook weer duidelijk

nu komt weer een ander probleem mijn kachel word niet warm maar als ik dan effe stop
contact uit en weer aan en meteen warmte .. lekker weer... naja komt goed ;)

groeten bram
Benz fahren macht freude
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor Olijfje » 16 dec 2010, 09:19

bij mij sloeg de motor met stationair draaien vaak over, na het bekijken van de bougies bleek dat een bougie verzoop en de cilinder veel meer benzine kreeg dan de rest.
eerst allerlei andere dingen uitgesloten en als laatste een opbrengsttest gedaan met peilglazen aan de spinnekop. dit gaf de doorslag. nog geprobeerd om het weg te stellen maar dit is met grote verschillen of overleden spinnekop in mijn ogen niet mogelijk en dus ook niet gelukt. dus uiteindelijk de spinnekop gewisseld en probleem was verholpen.
Groetjes Olijfje / Rob
Olijfje
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wasibi » 16 dec 2010, 11:29

Dat is de manier! meten is weten!