[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koelvloeistof vervangen : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 08:33

Koelvloeistof vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor European » 16 dec 2010, 01:07

Hallo,

Ik wil graag van mijn 280SE de koelvloeistof vervangen.
Graag wil ik al het oude koelvloeistof eruit hebben.
Kachel schuif in interieur open.
Onder aan de radiator moet ik een schroefje eruit draaien, dan loopt de vl.stof eruit.
Ik hoorde dat er aan de zijkant ook een bout moet zitten die ik eruit moet draaien, weet iemand waar deze zit?
Moet ook de thermostaat eruit gehaald worden daar deze ther.klep dichtzit bij een koude motor
en er misschien veel oude vloeistof achterblijft?
Hoe kan ik het beste het koelsysteem ontluchten?
Zou iemand een stappenplan willen opschrijven.
Ik lees het graag.
Groet,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor Vlieger » 16 dec 2010, 09:30

Gebruik de zoek funktie even met: koelsysteem reinigen.
Hier is al het nodige over geschreven.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor European » 05 jan 2011, 00:36

Hallo Vlieger,
Ik heb gekeken naar de andere berichten maar kon niets lezen over mijn vragen.
Het ging over de grote zwarte bout die recht aan het blok zit, is deze om koelvloeistof af te laten?
Moet bij het aftappen van de koelvloeistof mijn thermostaat d gedemonteerd worden daar deze in koude toestand dicht staat en dus geen koelwater doorlaat?
Ik lees het graag.

Groet,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor Vlieger » 05 jan 2011, 22:09

european, wil je het koelsysteem reinigen van olie (na lekke koppakking) of ontkalken en ontroesten?

Het koelsysteem reinigen van olie gaat als volgt;

1 Koelwater aftappen onderin de radiator (kunststof schroef) en de aflaat schroef uit het blok draaien, (deze zit rechts achter de motorsteun) en de thermostaat eruit halen.
2 De regelschuif van de verwarming helemaal open zetten.
3 Koelsysteem vullen met 5% citroenzuur en de rest schoon water.
4 Motor met 2500 toeren op 80 graden brengen en 5 minuten op deze temperatuur laten lopen.
5 Daarna motor uitzetten en enigszins laten afkoelen, voordat je het koelwater weer aftapt.
6 Dan met schoonwater 2 x warm laten draaien en 5 minuten laten doordraaien.

Daarna kan je het koelsysteem ontkalken en ontroesten:
1 Na (bovenstaande) de tweede spoelgang, het systeem met 10% citroenzuur vullen.
2 Motor wer op 80 graden brengen en nu 10 minuten laten lopen.
3 Na enigszins afkoelen van de motor 3 x spoelen met schoonwater en de motor steeds 5 minuten laten draaien.
Zit er veel kalk in het koelsysteem, dan nogmaals met 10% citroenzuur de spoelingen herhalen.
5 Thermostaat monteren.
6 Koelsysteem met nieuwe koelvloeistof, langzaam tot de markering (onder de radiator-dop) vullen.
Nu de radiator-dop aanbrengen en warm laten lopen tot 70 graden, met af en toe gas geven.
Nu het koelvloeistof peil controleren en zonodig bijvullen tot het merkteken in de radiator opening. Dus niet tot aan de vuldop vullen!
Succes,
Rob
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor European » 05 jan 2011, 23:37

Rob,

Hartelijk dank voor het stappenplan.
Als het weer het enig zins toelaat ga ik hiermee
aan de slag.
Groeten,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron