Voor diegene die een 500 type 1 rijden, ook bij deze motoren kan de ontsteking afgesteld worden op octaan 95. Bij deze motoren moet de voor-onsteking aangepast worden met het verdelerhuis, met behulp van ontsteking meetapparatuur. Er zijn heel veel oorzaken aan te wijzen, waardoor een wagen minder zuinig loopt.
Vast staat, (zie ANWB en ADAC bandentesten) dat er nogal een verschil zit in brandstof verbruik tussen de diverse bandenmerken.
Verder speelt de bandenspanning een erg belangrijke rol.
Een 0,2 tot 0,3 Bar harder opgepompte band dan voorgeschreven, heeft een lagere rolweerstand.
Dan is er de afstelling van de motor die een belangrijke rol speelt, zoals juiste ontsteking tijdstip, CO percentage, klepspeling en zelfs de oliesoort.
Maar ook remmen die niet goed onderhouden zijn (blijven slepen) kosten extra brandstof.
De rijstijl zal ik maar niet meer noemen.
Zelf rij ik met mijn 500SEL type 1 uit 1982, bij gemiddeld stad en autoweg 1:8, met octaan 98.
Hieronder de fabrieks gegevens (op de voorgeschreven benzine soort) over het gemiddelde brandstof verbruik, zijn:
500SE(L) tot 1985 (dus type 1) 1 : 5,4 ook de 500SEC
500SE(L) vanaf 1985 (type 2) 1 : 6,9 en de 500SEC 1 : 8,3
560SE(L) 1 : 6,9
Dus 500 van type 2, verbruikt precies het zelfde als de 560. (volgens de fabriek.)
Voor de overige types:
De 6 cilinders:
280S (met carburateur) 1 : 6,6
280SE(L) 1 : 6,4
300SE(L) 1 : 10
V 8:
380SE(L) en SEC 1 : 5,7
420SE(L) 1 : 8,7
420SEC 1 : 5,4
Let op dit zijn dus fabrieks gegevens met zowel stadsritten, als de autoweg .
Groet,
Rob