[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hoe vind ik een vacuümlek? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 12:35

Hoe vind ik een vacuümlek?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 31 jan 2011, 19:51

Hallo, wie kan mij het antwoord geven?

Mijn ellende begon met een zagend en later hoog stationair toerental, dit heb ik opgelost met een "nieuw" leerlaufkastje via ECU in helmond. Echter voordat ik dat had opgelost heb ik een behoorlijke backfire gehad tijdens overschakelen van benzine naar LPG. Gevolg stuk uit inlaatspruitstuk en erg kromme stuwschijf.

Het inlaatspruitstuk heb ik gelijmd en zit weer goed in elkaar. De stuwschijf hebben we eerst recht gemaakt, maar de auto liep erg beroerd. Om een volgende schade door backfire te beperken heb ik afgelopen week een stuwschijf met rubberflap besteld.

Vandaag is de auto weg geweest om opnieuw af te stellen. Op benzine loopt hij nu goed, maar ik schijn een vacuümlek te hebben waardoor het LPG mengsel te arm is. (verhoogd risico op backfire?)

Ik heb de volgende vragen:
-Op het forum lees je vaak over remreiniger bij opsporen van vacuümlek. Hoe nauwkeurig kan je dan het lek vinden? (blijft het luchtfilter zitten tijdens deze zoektocht?)
- Is er een andere methode om het vacuümlek te zoeken?
- Vaak wordt geschreven over injectorrubbers en/of vacuumslangetjes, zijn er nog meer opties?
- Is er een schema met alle vacuüm aansluitingen van een 380SEC uit 1984?
- Is de how-to voor vervagnen injector rubbers ook voor de 380SEC?
- Ik heb een verdamper met twee uitgangen, hier wordt nu maar één van gebruikt die dan voor het luchtfilter opsplitst in twee slangen (één regelventiel) Volgens de LPG expert mag dit geen probleem zijn, wat is jullie mening?

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn vele vragen,
ik houd jullie wel op de hoogte van mijn zoektocht, een goed op LPG lopende auto is mijn eerste zorg.

Groet
Harry
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Wimada » 31 jan 2011, 20:21

Als je de auto laat lopen en je spuit wat remmenreinger op de delen waar de slangetjes zitten en in de richting van de injectoren zal de auto een verhoogd toerental krijgen bij een lek.

Kijk wel uit met de remmenreiniger en spuit niet in de buurt van een hete uitlaat want
anders kon er wel eens een steekvlam komen.

suc6 Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3719
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Vlieger » 02 feb 2011, 21:32

Harry, als jouw wagen op benzine goed stationair loopt, heb jij GEEN vacuüm lek!!
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 03 feb 2011, 17:57

Vlieger

Op benzine loopt de auto op zich goed, maar stationair heb ik wel vaak een zagend toerental. Daarom denk ik inderdaad dat ik een vacuümlek heb

Harry
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Vlieger » 03 feb 2011, 19:10

Dan kan je lekkage hebben langs de injector rubbers en bussen.
Dit is te controleren door remreiniger op de injectoren te spuiten, tijdens stationair lopen.
Als je op één van de injectoren spuit en het toerental reageert daarop, dan weet je zeker dat daar een lekkage zit.

Groet,
Rob
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 03 feb 2011, 19:30

ik gahet dit weekeinde testen, heb je teovallig ook een schema van de vacuumslangen van een 380SEC 1984? en weet je zo of er een rubber balg tussen LMM en motor zit?

Groet
Harry
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Vlieger » 03 feb 2011, 20:01

Harry, een vacuüm schema van een 380SEC heb ik niet.
Over de rubber balg kan ik je geen antwoord geven, want ik zou niet weten wat een LMM is.

Groet,
Rob
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor dnDiel » 03 feb 2011, 23:11

LuchtMassaMeter toevallig?
Always look on the bright side of life........
Avatar gebruiker
dnDiel
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 24 jan 2010, 23:15
Woonplaats: Gem. Peel en Maas
Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Douwe » 04 feb 2011, 12:11

dat rubber onder aan de lmm is afhankelijk welk type motor blok je hebt
een 116961 heeft een aluminium onderkant en een rubberen verbindings slang tussen lmm en de motor

een 116963 heeft een rubberen onderzijde aan de lmm en word rechtstreeks op de motor geplaatst met de uitloop

en deze twee zijn niet uitwisselbaar zit een verschil van montage diameter op de luchtklep van het blok
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor 500SEL » 04 feb 2011, 15:48

Dus bij een 963 blok kan je de rubber los verwisselen? heb ik dit goed begrepen? Of moet je het hele spinnenkop vernieuwen?
Bitte eine Bitt
Avatar gebruiker
500SEL
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 20 sep 2010, 13:34
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Douwe » 04 feb 2011, 21:55

inderdaad bij een 963 kan je de onderzijde van de lmm in zijn totaal vervangen
maar dit kan ook bij het andere type die van aluminium is :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 05 feb 2011, 13:08

hoe kan ik zien of vinden welk type motor ik heb?

ben vandaag begonnen met zoeken naar het vacuümlek, ik heb het luchtfilter verwijderd om goed bij de injectoren te kunnen komen met de remreiniger. Waar ik ook spuit, nergens gaat het toerental van omhoog, ik heb erder de indruk dat het toerental zakt en de auto dreigt af te slaan.

Wie kan mij goede raad geven?
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Douwe » 05 feb 2011, 13:49

motor nr type staat van af bestuurders plaats gezien
links op het onderblok achter de cilinderkop
dus tussen het schutbord en de cilinderkop kijken

en wat betreft vacuüm lek zoeken ik heb dezelfde ervaring als jou zodra ik op een injector remreiniger spuit dan zakte het toerental een heel klein beetje
heb net terug een backfire gehad en nu mijn spinne kop opnieuw gemonteerd
en nu met een degelijke slangklem vast gezet en tot mijn stomme verbazing loopt het blok een stuk rustiger stationair als ooit te voren
vooral koude start was het toerental zon 1500 of hoger en is nu nog geen 1200 strak
en nu bij warme motor zon 850 toeren onbelast en 700 belast
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 05 feb 2011, 13:55

Ik had net jou stuk op het forum gelezen.
Als ik het goed begrijp heb ik geen lekke injectorrubbers als mijn toerental zakt tijdens het spuiten met remreiniger.

Het is geen probleem om dit zonder luchtfilter te doen?
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Douwe » 05 feb 2011, 14:58

dat lijkt mij niet nee
ik heb het op dezelfde manier gedaan
en ook ik kon het niet vinden op deze manier
mogelijk dat ook jou spinne kop niet goed op de luchtklep is gemonteerd
dit kan je controleren door even met de hand door je luchtweger opening te gaan en te voelen of alles over al goed aansluit :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 05 feb 2011, 15:55

Ik heb even gekeken en heb dus een 963 blok.
Daarna heb ik remreiniger richting de slangeklem onder de LMM gespoten en ging het toerental omhoog. Ter informatie, ik heb dus het luchtfilterhuis gedemonteerd, ik neem aan dat dat niets uitmaakt?

Als ik nu de juiste conclusie trek heb ik dus een lek op het rubber gedeelte tussen de LMM en het blok, dit onderdeel is dus los verkrijgbaar met nieuwe klem?
Ik heb geprobeerd de klem aan te draaien maar dat ging niet.

Mijn ellende is dus ook ontstaan na een backfitre waarbij mijn stuwschijf we erg krom was, ik kan me voorstellen dat er dan ook behorlijke krachten op de rubber gedeelte komen te staan.

Langzaam aan kom ik een beetje verder in mijn zoektocht.
Vooral Douwe bedankt voor de nuttige info.
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Douwe » 05 feb 2011, 18:14

even de lmm demonteren mogelijk dat deze alleen van de luchtklep is afgesprongen
je kan een standaard slangklem met een slijptol wat smaller slijpen
zodat hij beter past op de lmm behuising
en dan met een dop 7 en enkele verlengstukjes kun je die klem dan vast draaien via een opening voor op de motor bij de verdeelkap langs
als je namelijk de orginele besteld bij Mercedes word je niet erg blij van en kost onnodig veel geld geloof dat ik toen de tijd zon 14 euro moest betalen
terwijl een slang klem nog geen 2 euro kost en beter is vast te zetten
mocht je onderkant van de lmm gescheurd zijn wat ook wel voor komt dan zijn de kosten als ik goed ben geinformeerd zo rond de 40 euro

en helaas ben ik ook door schade en het forum wijzer geworden
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 05 feb 2011, 19:16

Hoe kan ik zien dat de LMM van de luchtklep is afgesprongen?
Je schreef al dat ik via de opening van de stuwschijf moest gaan voelen, dit begrijp ik niet. Moet ik dan de stuwschijf demonteren en daarna aan de binnenkant gaan voelen of zo?

De LMM demonteren is volgens mij al ergens beschreven.
Als ik het goed heb zit deze met 4 bouten vast, vooraf moet ik de bandstofleidingen van de spinnekop demonteren.

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Martens383
 


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Douwe » 05 feb 2011, 19:31

je kan de luchtweger klep gewoon met de hand naar beneden drukken
en heb je hele grote handen dan zou je hem even kunnen demonteren is 5 tellen werk en je kan zien wat je voelt
dan kan je in het gat zien en zie je de rubberen onderzijde van de lmm die over de luchtklep heen hoort aan te sluiten
(de luchtklep is die klep die je onder in de lmm ziet)
je kan dan met de hand naar binnen gaan en voelen of hij rond om hetzelfde is
en goed is aan gesloten op de behuizing van de luchtklep
beter kan ik het niet omschrijfen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe vind ik een vacuümlek?

Berichtdoor Martens383 » 05 feb 2011, 19:40

ok bedankt, duidelijk genoeg.
Ga ik morgen even proberen.
Martens383
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten