OK. Nu je me aan het denken hebt gezet; het duurt waarschijnlijk ook langer om de olie overal te krijgen waar die nodig is, omdat de oliedruk maar heel langzaam oploopt bij stationair draaien. Te koude olie én te weinig druk. Stationair warm draaien is dus niet zo'n goed idee.
Even verder mijmeren:
- Als je toch start op LPG en gaat rijden, wordt de motor in eerste instantie belast, terwijl de motor koud is. De motor houdt vervolgens in, omdat het gas bevriest, waardoor de oliedruk weg valt -> ook geen smering. Dus als je hier veel last van hebt, is op benzine starten de beste oplossing.
- Starten op benzine en rijden tot de motor warm is, is goed voor de smering, maar onhandig in de bebouwde kom, omdat de auto aan de kant moet, om weer om te kunnen schakelen op gas. Op de snelweg kan er wel rijdend worden omgeschakeld (naar horen zeggen, want ik heb dat zelf nog niet durven uitproberen).
Persoonlijk vind ik het maar een klein probleem, omdat het inhouden van de motor door bevriezing van het gas (bij mij) slechts een klein minuutje 'last' oplevert. In de wijk heb ik er geen last van. Pas op de rondweg, waar je tachtig mag is te voelen dat de motor inhoud. Dat is na een kilometertje of twee weer weg.
Wat het milieu betreft, uhhh, mijn 500 rijdt 1 op 5,4!