door Vlieger » 23 feb 2011, 22:47
Rik, als je alle olie goed wil verversen, is best wel een klusje.
Maak de veerpoten aan de bovenzijde los, zodat je de veerpoot helemaal kunt indrukken om alle olie uit de veerpoot te persen.
(Met de wielen omhoog krikken werkt niet want de schroefveren, krijg je niet ver ingedrukt.)
Onder het olietankje, de aanvoer leiding naar de pomp los koppelen en leeg laten lopen.
Op het tankje de grote schroefdop met retourleiding los maken.
Onder de schroefdop zit een oliefilter die gelijk kunt vervangen.
Verder de oliedruk-nippel (ontluchtings-nippel in de volksmond) op de niveau-regelaar los draaien, evenals de drukleidingen van de niveau-regelaar naar de veerbollen.
Nu kan je met perslucht de leidingen al grotendeels doorblazen.
De pomp is een apart verhaal, hiermee moet je voorzichtig zijn.
Laat nooit de motor draaien zonder voldoende hydrauliek olie, want dat kost je een (dure) pomp!!!
Probeer daarom zoveel mogelijk met perslucht vanuit de de niveauregelaar de olie, via de pomp terug het tankje in te blazen.
Als alle leidingen zijn doorgeblazen, alles weer vast zetten en vullen met nieuwe olie.
Deze olie moet hydrauliek olie ZH-M zijn, Mercedes nr. A 000 989 91 03 10.
Is ook bij de betere automaterialen zaken te krijgen, maar let op dat je ZH-M mee krijgt.
Andere olie soorten tasten je afdichtingen aan!
De motor stationair laten draaien en het olie peil in het tankje blijven controleren.
Ontluchten hoeft niet dat gaat vanzelf, ook bij de veerpoten.
Succes,
Rob