[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Waterpomp vervangen bij een V8 : How-to

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 29 maart 2024, 16:29

Waterpomp vervangen bij een V8

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderator: Neerven

Waterpomp vervangen bij een V8

Berichtdoor Neerven » 08 maart 2011, 12:48

Hallo,
Heb afgelopen weekeind mijn waterpomp vervangen. Hier volgt de beschrijving:

Begin met het aftappen van de koelvloeistof.
Vervolgens de visco fan verwijderen (4 boutjes) aan de waterpomp. Let op dat je deze rechtop wegzet! om de visco koppeling te sparen.
Dan de radiator loskoppelen en verwijderen. Dus alle slangen los en de 2 olieleidingen onderaan de radiator.
Vervolgens de v-snaren loshalen.
Dan de krukaspoelie loshalen (6 kleine boutjes, die grote kan blijven zitten)
Vervolgens de gradenschijf markeren en loshalen (zit erop geschoven dus even wiebelen)
Dan de ontsteking loshalen (eerst markeren) want daarachter zit een boutje.
Dan het aan-/afvoerstuk van de waterpomp loshalen en de thermostaat loshalen om bij alle boutjes te kunnen.
Als je alle boutjes los hebt kun je de waterpomp lospakken.

Alles goed schoonmaken en pakkingresten verwijderen.

Nieuwe pomp plaatsen (ik heb tussen de pakking wat DIRKO (aanrader, bij de betere autozaak) gedaan om de zaak echt goed dicht te krijgen) Boutjes vast op 25Nm.
Aan-/afvoerstuk en thermostaat terug plaatsen.
Verder alles in omgekeerde volgorde weer opbouwen.

Tip! steek een kruisschroevendraaier door de krukaspoelie en grdenschijf in een van de boutgaten om de zaak op z'n plaats te houden. Even prutsen om die boutjes er weer in te krijgen (25Nm) maar gedult is een schone zaak.

En dan maar hopen dat het weer dicht is.

Ik heb meteen vervangen:
- waterpomp
- thermostaat
- alle aan en afvoerslangen.

Succ6
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2333
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron