Ik heb laatst twee probleempjes aan mijn 280SE opgelost die ik hier graag even wil delen.
Allereerst stond de auto bij stationair toerental behoorlijk te schudden. Alsof de motor op 5 cilinders liep, tijdens het rijden geen probleem.
Oplossing: zoals vaker aangedragen op dit forum, kleppen stellen en klaar! De motor loopt weer mooi rond en trillingsvrij.
Het stationair toerental van de 280SE was zowel koud als warm ongeveer 1500 tpm. Zowel op benzine als LPG. Niet fijn en voor je idee gilt de motor het uit als de bak in P/N staat. Voor zover ik heb kunnen beoordelen heeft mijn auto geen "leerlaufregelung" (?!?).Tevens bleef de koelwatertemperatuur altijd onder of rond de 60 graden. Mijn boerenverstand bedacht vervolgens dat de motor hierop het toerental aanpast en dus constant denkt dat de choke erop moet.
Oplossing: nieuwe thermostaat (87 grC) gemonteerd en klaar! De motor wordt nu vlot 90 graden (niet warmer) op de meter en stationair loopt de motor koud ongeveer 1300 tpm en warm ongeveer 750 tpm.
Beide oplossingen kosten niet veel tijd en geld, dus als iemand een van deze problemen herkent bij zijn voertuig, kan ik adviseren bovenstaande zaken te controleren.