door Leeflang » 09 apr 2011, 01:00
Dat is zo niet te zeggen, de draad van de temperatuurmeter gaat ook naar de kachel bediening, bovendien is het afhankelijk van de kwaliteit van je voltmeter.
Meet de weerstandswaarde van de sensor eens bij koude motor, die zou ongeveer 2500 Ω moeten zijn bij 20°C, of hoger als de motor nog kouder is (kabel van de sensor losmaken en de multimeter met de rode draad aan de aansluitpen van de sensor en de zwarte draad aan de massa).
Start de motor, de weerstandswaarde moet afnemen naarmate de temperatuur toeneemt (in de buurt van 300 Ω bij 80°C).
Klopt het een of ander niet, dan is de sensor kaduuk.
Haal de draad van de sensor en start de motor, de temperatuurmeter moet bij 40 blijven staan.
Verbind de draad van de sensor aan de massa, de temperatuurmeter moet dan naar de 120 gaan (motor nog steeds aan).
Met een 270 of 330 Ω weerstand (mocht je die toevallig hebben liggen) tussen de draad en massa moet de meter in de buurt van 80 aangeven.
Klopt hier het een of ander niet, dan is de temperatuurmeter of kachel bediening kaduuk.
Optimum aut nihil.