door cees001 » 03 jul 2011, 15:48
Wij vullen veel oldtimers welke R12 hebben opnieuw af met 413a
(Niet te verwarren met 134a)
Omdat bij veel van dit soort systemen het niet bekend is wat er precies in zit
zuigen wij al het koelmiddel eruit (indien niet al leeg natuurlijk).
Dit wordt opgevangen in een afvaltank en afgevoerd.
Bij vermoeden dat het systeem lek is kunnen we afpersen met stikstof
en het lek opsporen.
Bij het vullen altijd nieuwe olie en UV toevoeging, uiteraard eerst vacumeren.
He is natuurlijk zo als het systeem in de basis niet goed is, zal het ook na opnieuw vullen niet goed werken
Veel voorkomende problemen bij Mercedes zijn naast pompen, leidingen, filter/drogers ook expansieventielen.
Doordat de leidingen van binnen poreus worden, laten stukjes rubber los en deze mengen zich met het koudemiddel en gaan dus in het systeem circuleren, wat er dan kan gebeuren kan je zelf wel bedenken.
Wij doen ook veel met doe het zelfers, we zoeken samen bv het vermoedelijk probleem op en halen het systeem leeg, en je vervangt zelf het eea en wij vullen het systeem weer
Scheelt natuurlijk een hoop in de kosten.
Ik ben zelf ook Mercedes enthousiast en lid van het forum, maar weet niet of ik reclame mag maken voor mezelf, dus als je interesse hebt kan je altijd een berichtje sturen
(lokatie Zaltbommel)