[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olieprobleem 560SEC? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 18:53

Olieprobleem 560SEC?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Olieprobleem 560SEC?

Berichtdoor Optimus » 17 mei 2011, 14:47

2 weken geleden heb ik 560SEC gekocht. Een van de eerste want hij is van november 85. 2 jaar geleden is hij van de VS naar Duitsland verhuisd en nu in Nederland. Hij is nog niet gekeurd maar het is wel de bedoeling dat het snel gaat gebeuren.

Ten op zichte van de 500SEC die ik nu heb vind ik het geluidsniveau in de wagen toch wel van een heel ander niveau, wat is die 560 stil in de coupe! Ze hebben ook 25 kilo meer isolatie gebruikt, duidelijk te merken dus.

Helaas is niet alles rozengeur en maneschijn, de motor schud namelijk behoorlijk.

Als hij koud is schud hij nauwelijks maar als hij warm wordt dat schud hij flink. Ik heb al gezien dat er sowieso iets is met het vacuĆ¼m. De economy meter slaat namelijk helemaal rechts uit bij stationair toerental. Heb al gekeken naar de slangen maar nog niet direct een losse tegen gekomen. Van het weekend heb ik mijn luchtfilter eraf gehaald en wat mij opviel is dat er rook uit mijn linker kleppendeksel / carter kwam. Naar mijn idee wordt de motor ook heel snel warm. Dat is wel op gevoel want op de temperatuur meter gaat hij maar tot iets boven de 80 graden.

Geen idee bij welke temperatuur olie gaat verdampen maar wanneer je wat morst op de uitlaat zie ik altijd dezelde damp. Mijn idee is dat de olie in het blok zo heet wordt dat gaat verdampen. Kan iemand mij vertellen of ik dan in de goede richting denk? Of is er iemand met eenzelfde ervaring?
280SE (verkocht)
Avatar gebruiker
Optimus
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 03 jan 2009, 19:08
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 560SEC

Berichtdoor Sisitop » 17 mei 2011, 17:46

olie verdampen duurt even hoor, olie krijg je niet aan de kook onder de 190 graden dus het verdampen zal wel mee vallen. Roken kan diverse oorzaken hebben en als ik jouw verhaal lees
zo ik even cmpressie meten. Het roken wat jij ziet zouden zomaar verbrandingsgassen kunnen zijn die via de zuigerveren in de carterruimte komen. Dat zou ook het slechter lopen kunnen verklaren bij het op temperatuur komen van de motor. Maar dit probleem kan zoveel oorzaken hebben dat dat echt koffiedik kijken is zo. Bovenstaande is best serieus, maar als de olie oud is en veel vocht bevat gaat hij ook extreem veel roken als de olie op temperatuur komt en het vocht er uit gaat verdampen. En dat is met een olieverversbeurtje opgelost. :roll:
Lead me, follow me, or get the hell out of my way.
Avatar gebruiker
Sisitop
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 04 jun 2010, 07:14
Woonplaats: Rijsbergen
Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 560SEC

Berichtdoor Optimus » 18 mei 2011, 01:09

Hmmm ik hoop dat het inderdaad in de olie zit en niet in compressie :o De olie ziet er overigens goed uit, geen troebele zwarte troep.

Morgen dan maar eens een compressiemeter op de cilinders los laten. Ik laat de uitslag hier wel weten.
280SE (verkocht)
Avatar gebruiker
Optimus
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 03 jan 2009, 19:08
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 560SEC

Berichtdoor GerardGrobben » 18 mei 2011, 20:25

vanwege de V8, en de daamee gepaard gaande druk die een carter kan opbouwen zul je altijd iets van een carterventilatie moeten hebben, anders drukt de olie door je cylinderveren naar je verbrandingskamer.


geen probleem van maken, olie heeft ( net als water overigens) geen vast kooppunt, maar kan al gaan dampen bij de bedrijfstemperatuur.
Je luchtfilter heeft de carterventilatieslang, die komt idd van het linker kleppendeksel, en ontlucht daarmee het carter rechtstreeks weer in de verbranding.

Hier zal bij bedrijfstemperatuur altijd wat oliedamp te zien zijn.

Compleet normaal, je zou je pas zorgen moeten gaan maken als er op temperatuur geen rook te zien is. Dat betekent lekke olieveren op je zuigers, of verstopte ventilatie, die hetzelfde tot gevolg heeft.
GerardGrobben
 


Re: 560SEC

Berichtdoor Optimus » 19 mei 2011, 01:14

Vandaag de compressie gemeten van de cilinders.

bestuurderskant passagierskant
9.6-- 9.6
9.6-- 10.5
9.6-- 10.5
9.6-- 11.0

Volgens mij is de 9.6 oke, alleen zit er dus wel een verschil van 1.4 bar tussen de hoogste en laagste. Kan iemand hier wat zinnigs of zeggen?

En die rook uit het carter, als de motor koud is zie ik geen rook maar als hij warm is dan komt er toch wat rook uit het carter en het is alleen wanneer er gas gegeven wordt. Maar dit gegeven in combinatie met de compressie, duidt dat dan op een probleem met de kleppen? Of kan ik dat uitsluiten omdat mijn compressie goed is :?: Zoud er nog een andere oorzaak kunnen zijn voor de rook, want de 280 en de 500 heb ik in ieder geval nooit zo zien roken uit het carter.

De kleuren van de bougies waren allemaal goed, niet vochtig zwart maar licht bruinig. Dit duidt in ieder geval dat ze allemaal meelopen. Maar zeker ben ik daar ook niet van dus correct me if im wrong. Wanneer ik de bougiekabel van de cilinder, het dichts bij bestuurder, afhaal dan reageert de motor daar niet op. Bij alle andere cilinders hoor ik een lichte verandering in het toerental. Ik heb de bougie al vervangen maar geen verschil. Het blijft altijd een hele puzzelen met zo n auto :geek:
280SE (verkocht)
Avatar gebruiker
Optimus
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 03 jan 2009, 19:08
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten