[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bobine type 1 / type 2 verschil : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 19:45

Bobine type 1 / type 2 verschil

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Mich » 31 mei 2011, 15:11

Weet iemand of de bobine's van type 1 gelijk is aan die van type 2 de (stroom/vermogen waarde) behalve dan dat het beide 12 volt is en een ander model !!!???

(Ik heb namelijk auto type 1 zat nu type 2 bobine in en heeft ook wel goed gelopen.

Behalve dan dat zie ook ander forum bericht hij stationair iets te hoog in toeren loopt.
Vraag ik mij ook af of het daar b.v. mee te maken kan hebben. ???

(is na het los trillen van een moertje..... wellicht te vast gedraaid een pool afgebroken)

Dus ik moet (weer) een nieuwe bestellen ..... maar type 1 of type 2 (dan maar weer)
En moet hij dan bij wisselen van type 1 naar type 2 of andersom ook weer afgesteld worden stationair / co e.d ??

Ben zeeeer benieuwd .......!!!!

Gr.. Mich.
Mich
 


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Douwe » 31 mei 2011, 19:36

een bobine is een bobine wel kan er verschil zitten in de sterkte van zon bobine
maar ik geloof niet dat hier vershil zit in 1 uit een type 1 of uit een type2
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Mich » 31 mei 2011, 20:37

Ja dat is natuurlijk zoals al gevraagd juist het punt, zijn de waardes / vermogen verschillend ??

Dus..........?

Gr..mich.
Mich
 


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor ElGriffo » 31 mei 2011, 22:30

Type 2 heeft electronische onsteking, en heeft daardoor een
andere soort-type bobine.

Ook de onderdeelnummers zijn verschillend.

Zelfs bij de type 1 zijn 2 verschillende bobines van en tot een bepaald
chassisreeks. weet alleen niet wat voor verschil er nu in zit

grt
ElGriffo
 


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Rudy » 31 mei 2011, 23:25

Denk dat het verschil zit in de weerstand waardes.
Avatar gebruiker
Rudy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 19 apr 2009, 21:36
Woonplaats: Arnhem
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor ElGriffo » 31 mei 2011, 23:29

De vorm en de aansluitingen zijn ook heel anders

grt

Marco
ElGriffo
 


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Mich » 06 jun 2011, 04:33

Als je echt in de wereld van de W126 bobine's duikt blijkt dat er veel types worden aangeboden (en er dus veel mogelijkheden zijn) heb nu maar besloten om de enige echte Bosch te bestellen (= wel de duurste) maar aangezien ik alles van de onstekings-onderdelen in Bosch heb vernieuwd dan de bobine ook !!

= natuurlijk ook een van de ANTI Backfire werkzaamheden !!!!!!


Mich.
Mich
 


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Wasibi » 06 jun 2011, 08:48

Goede beslissing!

Het verschil zit hem in de laad tijd en stroom. 1 enkele bobine is voor een 8 cil krap bij hoge toeren.
Vroeger was het niet anders en hebben ze met electronische onsteking de stroom verhoogd en bij lage toeren de stroom begrensd. Er zijn door de tijd steeds zwaardere/snellere bobines ontwikkeld i.c.m. met de EZ. Je kunt dus niet zomaar een bobine plaatsen!

Een andere oplossing voor 8 en 12 cil was 2 bobines en 2 verdelers, dit zou voor een 117 blok ingrijpende constructieve gevolgen hebben gehad.

Nu is het allemaal achterhaald en hebben we DIS en Coil on plug onsteking en de verdeler is naar het museum.

Alex.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor GuusT » 06 jun 2011, 10:20

Volgens mij is het hebben de verschillende V8,s ook verschillende bobine's hebben.
Dus even met je chassisnr, opzoeken en na vragen, zet er onder geen beding een 'andere" in.
Bosch en dan ook alles van Bosch.


@Alex............is het mogelijk , of is er iets om die ontsteking te versterken of veranderen zodat we allemaal mooie sterke vonken krijgen.
Op Amerikaanse auto's zie ik wel eens van die high power bobine's zitten , kan dit voor onze bakkies ook?


GuusT
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Wasibi » 06 jun 2011, 13:10

Nee, is niet mogelijk of zinvol, heb er zelf wel aan zitten te denken 8-) Mijn dis onsteking is zwaarder dan de orginele onsteking maar heeft geen (merkbaar) effect.

Ik vermoedt dat de orginele V8 onsteking al aardig aan de grens zit voor de kabels en verdeler.
(uitbrandende rotors).
De 126 heeft een relatief laag vermogen per cilinder, het probleem speelt bij hoge toeren en zware belasting.

Voorbeeld,
Motor 6000RPM/min = 100RPM/SEC = 1RPM/10 Milliseconden gedeeld door 4 onstekingen per omwenteling geeft een laad tijd (dwell) van 2,5 MS. Als je hoger in toeren gaat kom je tijd te kort.

Als je elke cilinder zou voorzien van een eigen bobine heb je 10 ms ter beschikking en kunnen de bobines kleiner worden.
Kleinere bobines laden weer vlugger op en kunnen dan per saldo een hoger vermogen geven.

Een bobine en zijn laadtijd hebben een verhouding maar het gaat mijn niveau te boven hoe dat precies zit ;)

Alex.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bobine type 1 / type 2 verschil

Berichtdoor Mich » 06 jun 2011, 23:18

Bestellen op chass. nr. is the only way (Bosch is ook de enige die om chass. nr. vraagt)
overige automaterialen vragen gewoon welk type Benz. je hebt !!! (weten hun veel dat er maar een is
Mich.

Hu wi lik een keer zo'n smilie plaatsen ??????


:D
Mich
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten