[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Goedkoop rijden? : Algemene vragen over jouw auto - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 16:25

Goedkoop rijden?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderator: Neerven

Re: Goedkoop rijden?

Berichtdoor valerio » 04 jun 2011, 09:39

@ Bert, dat is idd altijd jammer dat mensen met zulks soort auto's slordig omgaan, die de potentie hebben om misschien wel 30 jaar makkelijk mee gaan bij frequent onderhoud.

@binsbergen, zou idd kunnen. op zich zou iets meer km ook niet zo'n probleem vinden, maar een ding met dik 2 ton is voor mij niet zo veel waard. Het moet wel enigzins betrouwbaar zijn, ik ben vaak bij nacht en ontij onderweg.

@ sisitop, dat is waardevolle info. Zal het onthouden, handig ook dat je daar iemand hebt die zou kunnen kijken. ik denk dat het voor mij gaat spelen 2e helft van de zomer.

Hoe zit het eigenlijk met onderdelen voor een diesel, want die zie ik op onderdelensite's niet zo 123 staan.

Grtz Jitse ;)
valerio

Berichtdoor Vlim » 04 jun 2011, 21:36

Een ton meer of minder maakt voor een W126 helemaal niks uit.

De eerste 100.000 KM is inrijden, en pas na 300.000 moet je hier en daar wat preventief onderhoud gaan doen.

Tenzij je op LPG rijdt, dan gaat de slijtage wat sneller.

Pas op dat je je niet rijk rekent aan Amerikaanse zooi. Zoals gezegd is gebrek aan onderhoud, zelfs bij lage KM-standen (standschade), een voedingsbodem voor veel en vaak bij de garage staan. Dus kies in elk geval een bedrijf met goeie koffie.
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wasibi » 05 jun 2011, 09:13

Komt nog bij dat 90% van alle kmr standen gejokt zijn. Het komt dus aan op een goede neus voor techniek om de staat van motor en drijflijn te beoordelen op straat.
En dan nog moet je geluk hebben. Of geen pech hebben dat is misschien een beter woord ;)

Je kan aan een slee met 400K op de teller een betere auto hebben dan die met 150K.
Neem je tijd met de zoektocht en met 10K budged zal je zeker een mooie tegenkomen!
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja

Berichtdoor valerio » 06 jun 2011, 12:07

Ja dat is ook waar idd. Mijn vorige Benz stond 300k op, en liep nog als een klokkenspel en zag er top uit, waar een uitgeleefde van met 150k veel meer kosten heeft.

Hoe kun je een motor beoordelen van de buitenkant? Gewoon een aankoopkeuring doen met compressie test, en controle van vloeistoffen en de lekkages? En evt zichtbare beschadigingen. Je kan moeilijk de kop eraf schroeven.

Gtrz Jitse
valerio

Berichtdoor Wasibi » 06 jun 2011, 12:41

Er zijn zo van die standaard dingetjes zoals;

Oliedop er af en zien of er veel bagger en sludge in het gat te zien is.
Motor moet rustig lopen warm.
Geen zwart aan de bumper bij de uitlaat en geen uitlaat zwart en vettig van binnen aan de pijp.

Vloeistoffen helder, koelwater tankje schoon van binnen
Remolie helder.
Bougiekabels netjes en zonder tapejes.
Motor niet glimmend en druipend van de WD40
AC werkend, vaak staat er AC moet nog bijgevuld worden :? . Liefst r134a vulling.

Proefrit maken, als de verkoper met allerhande uitvluchten niet wil dan laten staan.
Bij het starten eerst zien of alle controle lampjes branden. let op de ABS!
Men noemt reparatie van ABS het lampje eruit schroeven :?
Automaat moet soepel en zonder stoten werken.
Kachel en bediening checken tijdens rijden, crouse control, ramen stoelen etc checken.

Ik zou wel een aankoop keuring doen als je niet zo technisch onderlegd bent.
Als er dingen niet werken is dat niet zo een probleem maar je zult zelf moeten inschatten wat je kunt om het zelf of laten te repareren. Als de prijs van de slee maar goed is voor wat waar jij happy mee bent.

Alex.
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor GuusT » 06 jun 2011, 14:32

Als ik een auto ga bekijken zie ik het liefst een auto met een koud blok.
Dus minimaal 12 uur niet gedraaid .
Auto dan starten , goed kijken naar oliewalmen , EERST op 80 graden en dan een proefrit maken.
Geen proefrit , geen verkoop. tijdens proefrit eens het gas lekker in trappen, en ook weer op olie pluimen ed letten.
Tijdens proefrit hard remmen maar ook langzaam , en goed luisteren naar de auto.
bij stationair mag motor niet schokken, schokken duid op ontstekings problemen.

Na proefrit terug bij verkoper , niet uit zetten , eerst kap weer open een KIJKEN hoe het loopt.
Zonder echte schokken, geen rook uit uitlaat, mooi rond geluid,

GuusT

ps. elke 126 rijd als een vorst [ uitzonderingen daar gelaten ] maar echt de meeste rijden heerlijk , en dat hoort ook zo , laat je daar niet door misleiden, het is een luxe limo.
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Timaro » 06 jun 2011, 18:22

Goedkoop rijden doe je met een Twingo (of soortgelijk).
• goedkoop in aanschaf
• Weinig wegenbelasting
• laag benzineverbruik
• goedkoop in onderhoud
• goedkoop in verzekering
Voor 20.000 km per jaar eventueel gas erin en je kan pm 8 jaar lekker rijden.

Voor de W126 geld wel dat als je erg handig bent je al wat kosten kan besparen, maar goedkoop wordt het alleen als je heeeeel weinig rijdt.

Groeten,

Max
Timaro
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Fons » 07 jun 2011, 16:11

Grootste voordeel van een W126 t.o.v. een Twingo is het beperkte waardeverlies. Mijn huidige W126 is mijn 4e Benz en de vorige 3 W116's heb ik met kleine winst verkocht. Daar kun je heel wat (betaald) onderhoud tegen wegzetten lijkt me zo. Ik gebruik mijn W126 als 2e auto en juist dan komt die afschrijving me de strot uit. Koop je een Twingo'tje op Peugeotje van 5 jaar oud, geheid dat je er dik 1000 euro per jaar op verliest. Want altijd is de auto als je hem koopt een knap wagentje maar bij verkoop/inruil een "moeilijke" auto.

Ik heb beide dus geprobeerd de afgelopen 10 jaar (oldtimer en "goedkope" kleine auto's) en koop nooit meer zo'n zogenaamd goedkoop koekblik. Lekker cruisen in een Benz, niets mis mee.
Fons
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Wasibi » 07 jun 2011, 19:51

Auto's zijn emotie :lol:

Ik geloof dat weinigen ijskoud de kosten en baten tegen elkaar afwegen ;)

Alex.
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor valerio » 09 jun 2011, 21:33

Dat is ook een goed punt Fons, voor 1000/1500 afschrijving per jaar kun je flink verspijkeren aan een W126.

Wat natuurlijk ook belangrijk is, dat je veilig en comfortabel rijd. Tegen een schappelijke prijs.

Grtz Jitse
valerio

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto